0:00
0:00
Kultura31. 12. 20167 minut

Nejšťastnější bytosti

Retrospektiva kreslíře Raymonda Pettibona ukazuje všechny neurózy amerického člověka

Člověkem americkým...

Na podlaze ležící žena zaklání hlavu bolestí. Mužské ruce utahují kolem jejího krku smyčku. Součástí násilné scény je výhled z okna, v němž divák vidí rychlými tahy tuší nahozené, ovšem okamžitě rozeznatelné tvary atomového hřibu. Komiksovou kresbu pak doplňuje sarkastický popisek: „Babyboom. Nejlepší roky našich životů.“

To je jen jedna z prací na žloutnoucím papíře, kterou návštěvník objeví mezi tisícovkou dalších na výstavě Homo Americanus – dosud největší retrospektivě nezaměnitelného amerického výtvarníka Raymonda Pettibona. Po zastávce v Hamburku je velkorysý projekt k vidění do půle února v salcburském Museum der Moderne. A zmíněná kresba je pro něj v mnohém typická. Ihned rozpoznatelná a čitelná perokresba doplněná slovy má estetiku noir filmů, nesmyslné násilí se odehrává ve stínu studené války a jízlivost je namířená proti generaci hippies, která nezvládla naplnit své tužby o lepším světě.

↓ INZERCE
... zmítá vše... Autor: Photo

Nemluvný a ostýchavý samouk Pettibon stojící na okraji uměleckého světa už po čtyři dekády soustředěně rozkládá iluze o americkém stylu života. Jeho schopnost vyhmátnout odvrácenou stránku zdánlivě pozitivních idejí působí až děsivě. A jeho výpravná retrospektiva je tak tísnivou expedicí do temného podvědomí USA. Pettibonovým „člověkem americkým“ zmítají všechny neurózy, jimiž si Spojené státy za poslední půlstoletí prošly. Rozčarování z Vietnamu, šok z vražedného řádění Charlese Mansona, epidemie drog a AIDS,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc