Spor o spot
Spot Sami jsme byli uprchlíci natočený pro UNHCR zdvihl vlnu emocí. „Připomínáme jen to, že také odtud uprchly statisíce lidí,“ říká Tereza Svěráková z Young & Rubicam, autorka kampaně zahrnující i spot, za jehož produkcí stojí Daniel Bergmann z producentské firmy Stink London.
Tiskový mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček označil minulý týden spot za „propagandu manipulující s fakty a účelovou kampaň, jež srovnává nesrovnatelné a uráží naši historii“. Podle něj by se UNHCR měla omluvit.
Tereza Svěráková: Podle mě by se měl omluvit spíše pan Ovčáček. Kampaň v žádném ohledu s fakty nemanipuluje. Příběhy, které popisuje, jsou autentické. Navíc nejsou ani náznakem zasazeny do propagandistického kontextu, říkají bez moralizování či citového vydírání jediné: My sami jsme byli uprchlíci.
↓ INZERCE
Dramatických útěků z vlasti jsou desetitisíce. Jak jste vybírali vaše tři?
T. S.: Bylo to dobrodružné pátrání, i když spousta z nich byla popsána. Cenné informace nám poskytl historik a spisovatel Luděk Navara a ostravská televize, kde o útěcích připravili dokumentární cyklus. Chtěli jsme působivé příběhy. Nakonec v televizním a rozhlasovém spotu představujeme příběh rogalisty Josefa Hlavatého, v tisku to budou navíc příběhy Rudyho Krejčího a Roberta Ospalda.
Pro televizní spot jste zvolili útěk Josefa Hlavatého…
T. S.: Byl nadšencem do létání a motorismu, sám si třeba sestavil motorku podle amerického modelu, na kterou si nastříkal vlajku USA. V tu chvíli jej estébáci začali otravovat, v práci ho nutili vstoupit do strany. Když tlaky přesáhly určitou mez, rozhodl se, že s rodinou odejde, měl dvě malé…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu
Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc
Mohlo by vás zajímat
Když máte pocit, že se v životě jen plácáte, možná je čas vyrazit za dobrodružstvím
Arthur C. Brooks, The Atlantic•20. 11. 2024