V Praze nemusely minulé pondělí hořet pneumatiky jako před pár týdny při protestu taxikářů v Paříži. Pro přitáhnutí pozornosti stačilo minulé pondělí na pár hodin zablokovat jednu z nejvytíženějších silnic ve městě. V principu jde však stále o totéž. Taxikáři si stěžují na nejisté výdělky (to dělají odjakživa) a také na to, že magistrát chce zpřísňovat zkoušky z místopisu a z cizího jazyka.
V Praze magistrálu přehradila jen asi desetina z celkem pěti tisíc řidičů, která nejezdí „pod křídly“ taxifirem, a ostatní hráči z oboru se od nátlaku distancovali. V jednom ohledu ovšem rezonují úplně všichni. A to v kritickém pohledu na služby americké firmy Uber, jež skrze mobily propojuje lidi, kteří se chtějí dostat z bodu A do bodu B, s těmi, kdo je tam dovezou autem. Uber tomu říká „spolujízda“ či „smluvní přeprava“, kritici používají spíše termín „taxislužba bez pravidel“. Jádro sporu je v tom, že na rozdíl od klasických taxíků se na Uber nevztahují povinnosti dané zákonem (zkoušky či nutnost koncese) a tím vzniká oproti klasické taxislužbě neférová výhoda.
Kdo zatím ve sporu tahá za delší konec, se ukázalo hned na začátku pražské blokády. Uber na omezenou dobu zlevnil na polovinu a zaznamenal prudký nárůst stažení aplikace. Jde však především o to, že příslušné instituce si zatím s novinkou nevědí rady. Magistrát se snaží Uber kontrolovat jako běžné taxíky, ale firma tyto snahy snadno blokuje. Těžší kalibr může nasadit ministerstvo dopravy, které zvažuje změnit zákony tak,…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu