Rozdíl mezi Opencard a Lítačkou
Co čeká Pražany po pokusu o likvidaci červené kartičky
Pražané možná dostanou novou kartu, na niž budou moci cestovat MHD. Místo červené přijde zelená. Není to ale jednoznačná změna v evropském duchu – tedy směrem k jednoduššímu a levnějšímu využití veřejné dopravy a obecně městských služeb. Pražská karta bude nadále představovat především klíč k lákavému portfoliu potenciálních zákazníků, o které se budou ucházet banky a další firmy. Vznik pražské karty nazvané Lítačka asi umožní pražské radnici zbavit se tíhy předražené Opencard a dostat výhody systému více pod svou kontrolu. Neumožní ovšem odříznout se od soukromého správce celého systému, společnosti eMoney Services (EMS), která na projektu Opencard vydělala za podezřelých okolností stovky milionů korun.
Jedna velká rodina
Jestli karta bude nasazena, rozhodne magistrát do půli února. Jisté je, že vývoj nové karty stál méně než deset milionů korun, což je nic proti devíti stům milionům korun, jež radnice Pavla Béma dala za „vývoj“ Opencard. Ten rozdíl automaticky neznamená, že Bémova radnice zaplatila za Opencard zbytečně a korupčně navíc skoro miliardu korun. Budovala se logistika, vyvíjely se terminály a odbavovací systémy. Dnešní cena za Lítačku je cena za vývoj čipové karty, na niž se dají nahrát konkrétní údaje. Zatím nikdo nevyčíslil předraženost Opencard přesně, audity a expertní posudky odhadují, že jde o desetinu až třetinu vydané sumy. Současné úskalí Lítačky leží jinde.
Opencard byla pražskou radnicí ušita na míru společnosti, která ji dodnes…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu