0:00
0:00
Kultura17. 9. 20169 minut

Fešácké hrdinství

Proč je aktuální filmová verze atentátu na Heydricha jen o málo  výraznější než heslo ve Wikipedii

ANTHROPOID
Autor: Profimedia, Hollywood Archive

Jak může být film založený na tak dramatickém příběhu tak nudný?“ ptá se v recenzi snímku Anthropoid o atentátu na Reinharda Heydricha recenzent amerického deníku The Wall Street Journal. Otázka jde k jádru „zvrácené záhady“ britsko-francouzsko-české koprodukce, která po americké premiéře vstupuje 28. září do českých kin – poté co s velkou parádou zahájila v červenci karlovarský festival.

Není pochyb o tom, že čin Josefa Gabčíka a Jana Kubiše z června 1942 naplnil největší fantazie, s nimiž je v poválečné popkultuře spojována třetí říše – zavraždění vysoce postaveného nacisty. Většinou se sice jedná o vůdce, jako třeba v Hanebných panchartech Quentina Tarantina, ale i třetí muž říšského aparátu je slušný „zářez“, tím spíš, že dílo bylo dokonáno. O atentátu doposud vznikly čtyři filmy. Tři americké a jeden československý. Při hledání odpovědi na otázku, proč se aktuální pátá verze příliš nepovedla, se nabízí srovnání, jak filmaři přistupovali k akci československých parašutistů za různých režimů a v různých prostředích. K čemu všemu může akt, který zásadně ovlivnil poválečné dějiny Československa, sloužit?

↓ INZERCE

Češi ve službách Ameriky

Atentát na Heydricha spadá do kategorie příběhů, jejichž konec divák předem zná. Nečeká se zde na vyvrcholení, ale na cestu, jakou se k němu tvůrci doberou. Někdy je pozoruhodně klikatá a nemá s událostí samotnou mnoho společného. Jako v případě hollywoodských snímků I katové umírajíHitlerův šílenec…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc