0:00
0:00
Agenda27. 8. 20163 minuty

Tenhle rajon není pro cizí auta

Velká česká města zavádějí placené parkování – a nikomu to zatím příliš nevadí

Jeďte jinam.
Autor: Milan Jaroš

Placené parkovací zóny dobyly hlavní město a plnou nadvládu nad Prahou mají na dosah. Ulice, kde mohou bez parkovacího lístku odstavit své auto jen místní občané (poté co si koupili rezidenční kartu), se z širšího městského centra, kde fungovaly už několik let, rozšířily dál. Minulý týden je zavedla Praha 5 a 6, v říjnu se přidá Praha 8, městské části 4 a 9 už spřádají plány. Jediná čtvrť blízko městského centra, kde nadále bude platit pravidlo „kdo dřív přijede, ten parkuje zdarma“, jsou Vršovice (které patří pod Prahu 10). Nejde jen o hlavní město – v době, kdy radnice po celé Evropě přemýšlejí, jak snížit počet aut v centrech, něco podobného čeká většinu velkých českých měst. O podobném systému uvažuje například Brno. Na omezení parkování není nic, co by městům nevyhovovalo.

Do tramvají

↓ INZERCE

Praha 7 – tedy Holešovice a Letná – a Praha 2 (Vinohrady a Nové Město) mají s modrými zónami spoustu zkušeností. Starosta sedmičky Jan Čižinský o nich říká, že jsou „nástroj, a ne řešení“: Praha 7 už teď má problém s tím, že je vydaných víc parkovacích povolení, než je na ulicích místa, a vyjednává proto s developery o budování dostupného veřejného parkování v nových projektech. „Modré zóny jsou ale v zásadě pozitivní věc – pokud jsou součástí budování atmosféry ohleduplnosti, doplněné třeba snižováním rychlosti,“ vysvětluje starosta. Čižinský patří k těm, kdo si nemyslí, že méně aut v ulicích je automaticky dobře. „Jde samozřejmě o míru, ale auta jsou také pohyb a také ona…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc