Kdo je větší slídil
Co spojuje České dráhy, Facebook, Google a ostravský Baník
České dráhy se konečně dostaly na úroveň světových gigantů typu Facebook nebo Google. Společně s nimi jsou nominovány na anticenu Big Brother Awards.cz za slídění v soukromí svých klientů. Konkrétně za to, že při nákupu elektronické jízdenky musí cestující uvést jméno, příjmení a číslo občanského průkazu.
Mluvčí Českých drah Radek Joklík na podporu této praxe tvrdí, že tahle data jsou prostě potřebná. Jinak by prý nešlo zkontrolovat, zda cestující nepodvádí. „Mohl by koupit jednu jízdenku, vytisknout ji dvacetkrát a rozdat ji svým kamarádům,“ říká zcela vážně Joklík. Jeho vysvětlení zcela pomíjí fakt, že každá jízdenka má číslo a to pro kontrolu úplně stačí. „Průvodčí by číslo vyťukal do té krabičky, takzvané přenosné osobní pokladny, se kterou chodí po vlaku, a hned by se mu ukázalo, že na stejné číslo už někdo jel,“ vysvětluje Jan Vobořil, ředitel Iuridicum Remedium.
Dráhy s tím souhlasí, ale podle nich naplnění tohoto typu ochrany brání technika. „Trasa vlaků není stoprocentně pokrytá signálem, na některých místech by se průvodčí s on-line systémem spojit nemohl,“ upozorňuje Joklík. Kontrola prý musí být zcela spolehlivá. „Rozhodně nejsme žádní slídilové,“ říká Joklík. „Pokud to někomu vadí, může si lístek koupit u pokladny.“
Na…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu