0:00
0:00
Kultura5. 12. 20155 minut

Na bojišti puberty

Album hudebníka Oneohtrix Point Never je hravou meditací nad strastmi dospívání a nostalgií

Karel Veselý

Když vloni přijal experimentátor Daniel Lopatin alias Oneohtrix Point Never roli předskokana na stadionovém turné Nine Inch Nails a Soundgarden, byl to pro něj vstup do nového světa. Svými elektronickými kolážemi si získal na undergroundové scéně proslulost, ale fanoušci rockových gigantů jeho abstraktní tvorbu plnou chaotických beatů a vyšinutých harmonií nepřijali s otevřenou náručí. Trpká zkušenost s interprety, které miloval jako teenager, ho nicméně přivedla na myšlenku pojmout novou desku jako meditaci na téma dospívání a nostalgie. Na několik týdnů se zavřel do sklepního studia v Brooklynu a se svými elektronickými mašinkami tu probouzel k životu svoje náctileté já.

Hudba na novince Garden of Delete vskutku zní jako roztěkaná mysl hyperaktivního teenagera, v níž se rojí bláznivé nápady a nálady se během krátké chvíle prudce mění. Ambientní pasáže s drženými tóny bez varování střídají frenetické výbuchy rytmů nebo modulované kytarové riffy, počítačem generované hlukové stěny ale po chvíli ustupují útržkům softrockových popěvků nebo klavírních meziher.

↓ INZERCE

Krásu během chvíle střídá ošklivost, něžnost se mění v krutost a pocit vyrovnanosti a bezpečí si podává ruce se zoufalstvím a chaosem. Stejně jako fyziologické a chemické procesy mění idylické dětské tělo v bojiště puberty, z níž se při troše štěstí zrodí nový člověk, probublávají v hudbě na povrch zdánlivě protikladné elementy, aby se spojily v překvapivé harmonické celky.

Pozemšťan sužovaný těžkým…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc