0:00
0:00
Kultura24. 10. 20152 minuty

Národ podle Rousteinga

Astronaut

#HMBalmaination – to je nový národ, který se na planetě objevil minulé úterý. Podrobili jsme ho etnografickému výzkumu, ale ne že by to pomohlo.

Rozebereme si ten název. H&M je švédský řetězec, jehož zákazníci si přejí luxus za částky, jež se dají našetřit z kapesného. Jakkoli je to protimluv, H&M se snaží: už od roku 2004 přesvědčí každoročně slavného návrháře, aby jim nakreslil nějaký ten hadřík. Co se utratí za jeho honorář, ušetří se na výrobě v Bangladéši, a je to.

↓ INZERCE

Balmain je luxusní pařížská značka, která by se v ničem nechtěla podobat H&M. Rozhodně ne v cenách, protože ani ta nejkratší sukně tu nestojí pod tisíc eur. Její hlavní návrhář je Olivier Rousteing, který vytváří opulentní, lesklé a vyšívané oblečení a sotva se probudí, fotí se na Instagram. Má již 1,4 milionu followerů, docela početnou armádu zvanou #Balmainarmy. Tvoří ji jednak zákazníci firmy Balmain a pak lidé, kteří by jimi rádi byli, kdyby měli kapesné o pět řádů vyšší – a prozatím nakupují v H&M. Balmainarmy není ozbrojená; aspoň že tak.

Nation je anglicky národ, což jsou lidé sdílející základní kulturní vzorce. V tomto případě se vyjadřují ve formě tweetů, vyznávají rodinu Kardashianových jako své bůžky a spojuje je zvyk vcucnout tváře, kdykoli se fotografují. Což činí permanentně.

Zapomněli jsme ještě na hashtag, o něm ale nikdo není schopen spolehlivě říct, co znamená.

Snažili jsme se tato fakta uvést do souvislostí. Ne že by se nám to úplně dařilo. Jasné je zatím to,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc