Der Skandal
Systematické podvody největšího výrobce automobilů na světě mohou zasáhnout celý průmysl a možná jej reformují
Brouk Herbie, autíčko VW ze série filmů studia Disney ze šedesátých let, mívalo leckdy velkou smůlu. Vždycky to ale pro ně i pro jeho pasažéry dopadlo dobře. Mnohem čerstvější pokus německé automobilky dát svým autům dar myšlení však zamířil úplně jiným, mnohem nepříjemnějším směrem. Použití tajného softwaru, jenž měl obejít americké předpisy určující množství emisí naftových motorů, uvrhlo VW do krize. A skandál vyvolal další vyšetřování, které může zpochybnit mnohá tvrzení o emisích a spotřebě paliva. Je docela možné, že úder bude tak silný, že se celý automobilový průmysl změní.
Škody, které utrpěl VW, největší producent aut na světě, jsou fatální. Cena akcií firmy od zveřejnění triku klesla o třetinu (viz graf č. 1). Hrozí jí miliardové pokuty v dolarech a další finanční tresty. Do její centrály ve Wolfsburgu se přivalí záplava žalob. Je zničena strategie Volkswagenu pro rozhodující, americký trh, jeho pověst leží v troskách. Třiadvacátého září odstoupil generální ředitel VW Martin Winterkorn (minulý týden byl jmenován jeho nástupcem Matthias Müller), jenž v roce 2009, kdy se klamavý, „provinilý“ software poprvé objevil, přímo zodpovídal za výzkum a vývoj.
Vlast Volkswagenu je v šoku. Německá ministryně životního prostředí Barbara Hendricksová mluvila za mnohé, když prohlásila, že je „více než překvapena“; opoziční strana Zelených však říká, že vláda ve…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu