Co je nám do učitelů
Český stát zatím nepochopil, že na kvalitě vzdělání záleží
Ten pocit zažívají rodiče, když vedou své dítě poprvé do školy. Při pohledu na učitele propadají panice, jestli tohle jsou ti správní garanti výchovy. Trnou, jak moc je práce baví, jak ji umějí a kolik si za ni vlastně vydělají, aby je výplatní páska neotrávila.
Posílat své dítě do školy je zkrátka nejspolehlivější způsob, jak pochopit, že kantor je profese dost důležitá na to, aby si rodina lámala hlavu, kdo a proč ji vykonává. Navzdory tomuto faktu, kterým ostatně rádi šermují i politici, nedokázali správci země během pětadvaceti porevolučních let učitele ohodnotit tak, aby peníze odpovídaly důležitosti jejich práce.
Minulý týden zveřejnil pražský think tank Idea studii nazvanou dlouze „Platy českých učitelů základních škol: setrvale nízké a neatraktivní“, která známý problém stvrzuje a podepírá čísly. Čeští učitelé mají méně než šedesát procent průměrného platu vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců a v rámci OECD, sdružující třicet čtyři nejvyspělejších zemí světa, zaujímají třetí místo od konce. Hůř jsou na tom jen slovenští a maďarští kantoři.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu