Letadlo z krabic od bot
Dvacet pět let stavěl letecký konstruktér z Leteckého muzea Kbely Jan Klaban letadlo podle výkresů z roku 1937. Na konci června se jeho zbrusu nový stroj Beta Minor, jedno z nejprogresivnějších československých předválečných letadel, vznesl k nebi.
O jaký model se přesně jedná?
Je to naše jediné letadlo od firmy Beneš-Mráz, která pracovala v Chocni. Jedná se o konstrukci typu Beta z roku 1937. Ve své době to bylo jedno z nejmodernějších letadel v Evropě a podávalo špičkové výkony.
Jak se takové výkony měřily?
Za první republiky se sledovaly takové zajímavosti jako čas stoupání do tisíce metrů nebo maximální dolet. Pro nás dnes víceméně nepodstatné věci. Tohle letadlo mělo dolet přibližně dva tisíce kilometrů.
Jak vás napadlo pustit se do tak složité stavby?
Pracovali jsme tady už za bývalého režimu a tehdy to začalo. Po návštěvě velké letecké show ve Francii, kde létala i česká historická letadla, jsme přemýšleli nad tím, proč nelétají i u nás. Zameditovali jsme a rozhodli se pro Betu. Museli jsme ale uvažovat o dnešních předpisech, které nepovolují například použít starý historický motor. Použili jsme motor vyrobený po válce, ale koncepčně a výkonově je v podstatě stejný jako původní.
Které části letadla jste, kromě motoru, nemuseli vyrábět?
Už jenom kola jsou stejná jako u původního stroje. Jinak je letadlo kompletně postavené znovu. Upozorňuji, že se nejedná o repliku, jak si mnozí myslí. Replika by to byla, kdybych si sám nakreslil návrh a podle něj všechno postavil. Toto je normální sériový kus. Ve fabrice jich vzniklo 43 a já jsem postavil číslo 44.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu