
Že by nás elektřina mohla vynášet do oblak, zní jako pohádka. Francouzský gigant Airbus ale oznámil, že na jihu země postaví továrnu na malá dvoumístná tréninková elektrická letadla E-Fan.
Elektřina spustila malou leteckou revoluci docela nedávno. Elektromotory jsou všudypřítomné v leteckém modelářství, pohánějí i malé létající drony. Také prototypy malých jedno- až dvoumístných elektrických letadel se testují už nějakou dobu, dokonce i v Česku. Když se ale před dvěma lety objevily první zmínky o francouzském projektu E-Fan, začala se rýsovat cesta ke skutečnému komerčnímu využívání nového druhu létajícího stroje. Letoun E-Fan 2.0, který chce Airbus od roku 2018 vyrábět v nové továrně v jihofrancouzském Pau, se stane prvním sériově vyráběným elektrickým letadlem.


Pořizovat by si jej mohly především letecké školy. Ve vzduchu vydrží hodinu a dosáhne rychlosti 200 km/h. Jeho cena, do 200 tisíc eur, bude srovnatelná s letadlem vybaveným běžným spalovacím motorem. Výhodou se stane nižší hlučnost i menší náklady na pohonné hmoty.
Pro Airbus je činnost jeho divize VoltAir pouze začátkem cesty. Zhruba v roce 2019 chce představit E-Fan 4.0, větší čtyřmístné letadlo nikoli už s plně elektrickým, ale s hybridním pohonem. Ne nepodobným tomu, jaký má pod kapotou Toyota Prius: malý spalovací motor nebude pohánět vrtuli, nýbrž zastane roli generátoru elektřiny.
Cílem je pak vývoj hybridního pohonu E-Thrust pro velká regionální dopravní letadla o…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu