S Petrem Roupcem o změnách v českém systému „zvláštních“ škol
Ministryně školství Miroslava Kopicová vyzvala ředitele škol, aby konečně zajistili to, po čem lidé z terénu i média volají už léta: aby do zvláštních škol byly zařazovány jen děti s mentálním handicapem. Úřad vychází z průzkumu, který v minulém roce potvrdil, že ve zvláštních školách dnes končí nepoměrně mnoho romských dětí – téměř jedna třetina. Dopis vyvolal bouřlivou odmítavou reakci pedagogů ze zvláštních škol. A ředitel kabinetu ministryně Petr Roupec, všeobecně považovaný za její pravou ruku, říká, že má pro jejich hněv pochopení. Znamená to, že se slibovanou reformou zvláštních škol je konec?
Co ředitele na požadavcích ministerstva tak rozčílilo?
Já argumentům kolegů ze zvláštních škol rozumím. Oni se obávají toho, aby někdo nechtěl zvláštní školy zrušit nějakým úředním výnosem, ze dne na den. To by bylo samozřejmě špatně. Svědčí to o tom, že atmosféra je dost zjitřená, protože v tom dopise pochopitelně nic takového nebylo.
Ministerstvo jasně říká, že ve zvláštním školství je leccos špatně, že je třeba ho reformovat a především že do zvláštních škol jsou neoprávněně zařazovány tisíce převážně romských dětí. Proč vlastně ředitelé odmítají uznat, že čeští Romové končí ve zvláštních školách v drtivé většině kvůli svému původu?
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu