Přítomnost hvězd je pro festival důležitá, jejich absence může být ještě lepší
Uvést v soutěži novinku oscarového filmaře, který má domácí vězení a na krku soud, je samo o sobě bomba i pro ten největší festival. Roman Polanski sice do Německa neposkytl ani na dálku jediné interview, ale na právě skončeném Berlinale byla i toto třešnička na dortu, která ještě zvýšila zájem o něj. Do Berlína dorazil každý druhý, kdo píše o filmu a o skandálech, takže Polanského The Ghost Writera nelze minout.
Politický thriller podle bestselleru Roberta Harrise by ještě před dvaceti lety vyvolal senzaci: nepokrytě totiž obviňuje Tonyho Blaira z nelegálního vedení války v Iráku a z tajné spolupráce se CIA a americkými zbrojařskými kruhy. Polanského skvělá, ironizující režie je poctou Hitchcockovi a zároveň jednou z těch podivných, temných her, které režiséra provázejí celý život: když Polanski začal v Babelsbergu a na severoněmeckém pobřeží natáčet (film se odehrává v USA, kam nechtěl), a když stylizoval „píšícího ducha“ hraného Ewanem McGregorem do vlastní podoby, netušil, že se před dokončením filmu octne v podobné situaci. Také jeho hrdina, najatý autor podezřelých pamětí bývalého premiéra, je v domácím vězení, také jeho dohonila nedořešená minulost a také on je v nebezpečí. A nakonec se Polanski stal i oním „duchem“, když na defilé svých herců po…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu