Googlu došla trpělivost. Hodlá se protivit vůli čínských soudruhů a přestane cenzurovat čínské vyhledávání nebo Čínu úplně opustí. Jde o chladný podnikatelský kalkul, nebo o ojedinělý morální krok nadnárodního kolosu? Pravda leží někde uprostřed.
Cílem Googlu jako každého podnikatele je zisk. Nikdy nemůže fungovat jako spravedlivý ochránce lidských práv, kterému na čínském trhu vůbec nezáleží. Zatím jsou příjmy z něj sice mizivé, Čína má ale největší zásobárnu internetových uživatelů na světě a Google je dvojkou na trhu. Vtip je jinde. Google na rozdíl od svých konkurentů daleko více sleduje dlouhodobý zisk. Systematicky například odmítá říkat analytikům na Wall Street, jaké tržby a zisk čeká příští rok s poukazem na to, že je to nepodstatné. Současně nechává svým inženýrům zhruba 20 procent času na hraní a experimenty, které nemusejí vést k žádnému okamžitému výsledku. Dlouhodobá orientace se projevuje také ve větším důrazu na etickou stránku podnikání. Základem etického kodexu je krédo zakladatelů Googlu „nebuďme zlí“, které do velké míry stojí za úspěchem značky jako takové (sedmé nejcennější na světě). Rozhodnutí stáhnout se z Číny nebo alespoň vyjednat s čínskými úředníky lepší podmínky tak může v delším období značku Google ještě posílit a přinést internetové jedničce dodatečné body.
Google si tento zásadový postoj a cílení dlouhodobého zisku může dovolit. Na rozdíl od jiných technologických gigantů (například IBM) si zakladatelé Googlu zvolili tzv. duální akciový model. Na trzích investorům prodali pouze druholigové akcie, se kterými je sice spojen plný podíl na zisku, ale výrazně menší možnost ovlivňovat chod firmy. Management (a zakladatelé) Googlu jsou tak ušetřeni klasického tlaku akcionářů na dodržování plánovaného růstu tržeb a krátkodobých zisků. Právě duální akciová struktura umožnila anonymním investorům podílet se na zisku internetové jedničky a současně ponechala otcům zakladatelům možnost sledovat dlouhodobé cíle a vize. Takovému modelu tleskám. Je to právě orientace na krátkodobý zisk a cíle, která přivedla svět k finanční krizi nebo vede mnoho firem k ničení životního prostředí a ignorování lidských práv. Bylo by skvělé, kdyby se více podniků v budoucnu řídilo krédem „nebuďme zlí“, a ne mantrou „seber prachy a zmiz“.
Autor je hlavní ekonom Poštovní spořitelny.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].