Konec betonové velkorysosti
Ministr dopravy Bárta se stavaři zatím neprohrál

předsálí ministerské kanceláře leží časopis s jeho napoleonskou karikaturou, deníky z předchozího týdne se trumfují s přídomky „razantní“, „neústupný“, či dokonce „jako zeď“. Nový ministr dopravy budí po svém nástupu do funkce stále větší pozornost. Za jeden ze svých cílů vyhlásil zásadní zlevnění tuzemských dopravních staveb a jako cestu k němu si vybral – řečeno jeho slovy – „nabourání symbiózy, jaká tu mezi státem a stavaři roky panovala“. Ty plány znějí dobře. Teď už jde jen o to, zda to Vít Bárta myslí opravdu vážně a jaké má jeho očista v Česku 2010 šance.


Zmražování
„Tomuhle říkám omezení americké velkorysosti, tohle je zase zamražení staveb, k nimž se po čase vrátíme,“ rozpřahuje ve své kanceláři ministr ruce a barevnými fixy linkuje tabuli. „Roky, kdy se mohlo nekontrolovaně utrácet, jsou pryč. Teď jsme někde úplně jinde,“ říká ministr a dává za příklad svou zkušenost: jeho úřad musí z vlastního rozpočtu už letos škrtnout téměř pět miliard, příští rok dalších deset, zhruba o stejnou částku navíc zeslábnou i dotace z evropských fondů.
První krok, který Bárta s odkazem na tuto vyhlídku před dvěma týdny udělal, způsobil v Česku poprask. Nový ministr jen pár dní po svém nástupu zastavil více než padesátku rozjetých dálničních staveb s výzvou, aby jejich…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu