0:00
0:00
Kultura13. 12. 20095 minut

Příběh o nejbližší vině

Astronaut
Autor: Respekt

Kawasakiho růže je nejlepší Hřebejkův film od Pupenda

↓ INZERCE

Tak trochu jiného Hřebejka sliboval scenárista Petr Jarchovský před čtvrteční novinářskou projekcí nového filmu Kawasakiho růže. Je pravda, že toto tvůrčí duo kované v žánru tragikomedie protentokrát až na pár odlehčujících momentů rozehrává svůj příběh ve vážné tónině. Vynucuje si ji do jisté míry samo téma: příběhy skryté za spisy v archivech StB a jejich současná reflexe. Ale jinak způsob, jakým se autoři na věc dívají, známe z jejich tvorby moc dobře.

Jarchovský často staví scénář kolem předem dané teze. To se vezme nějaký společenský vřed a na něj se naroubují charaktery postav, které v příběhu fungují hlavně ve vztahu ke zkoumanému problému a které nám na něj pomáhají nahlížet z různých úhlů pohledu. Českou mentalitu v krizových situacích zkoumali tvůrci podobně v Musíme si pomáhat (2000), naposledy pak v Horem pádem (2004), v němž ohledávali problematiku tuzemského rasismu. I v něm se gros příběhu odehrávalo v sevřeném mikrokosmu rodinných vazeb a košaté větve vyprávění sahaly až do zahraničí. Ale Kawasakiho růže vyznívá v mnohém přesvědčivěji. Film trochu sráží jistá dramaturgická nevyrovnanost, snaha říci toho až příliš mnoho na neúměrně malém prostoru. Ale zcela jistě jde o nejlepší Hřebejkův film od Pupenda (2003).

Autor: Respekt

Za vším hledej doktora Sovu…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc