Režisér Marek Najbrt našel ve snímku Protektor nový jazyk pro otřepané téma
Začátek roku 1939. Vycházející filmové hvězdě Hance se všechno zdá báječné. Jenže Hanka je Židovka, a když začne okupace, s filmem je konec. Její žárlivý muž Emil je proti ní outsider, průměrný rozhlasový redaktor. A právě jeho neukojených ambicí se rozhodne využít nový německý šéf pražského rozhlasu. Čeští zaměstnanci ho připravují o nervy, a tak Emilovi navrhne obchod: Emil se stane poslušným kolaborantským reportérem a ředitel na oplátku přivře oko nad jeho rasově smíšeným manželstvím. Emil tedy chrání Hanku. Ta sedí v depresi doma, zatímco její muž dělá kariéru a obráží nacistické společenské podniky. Má sice výčitky, ale není to vždycky nepříjemné. Němci jsou milí, kultivovaní, dokážou ho ocenit a pak, nedělá to přece pro sebe.
Pouto lásky mezi manželi se ale pomalu trhá. Až do dne, kdy je zastřelen Reinhard Heydrich a Emil se zaplete do tragikomické příhody, která je esencí celé protektorátní éry. Doby, jež pro některé Čechy byla skutečnou válkou a přinášela smrt, a pro jiné znamenala jen nepohodlí, trochu strachu a solidní základ pro pokřivenou poválečnou mentalitu.
Zlomené zakletí
Protektorátní antihrdinové s břemenem morálního dilematu bloudí českým filmem od dob Vávrovy Němé barikády (1948) a všichni nakonec zjistí, že kličkovat…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu