0:00
0:00
Civilizace6. 9. 20094 minuty

Stará dobrá televize

Astronaut

I nejmladší generace zůstává generací spíše televizní než internetovou

Jeden z výzkumů mezi mladými konzumenty médií přinesl překvapivé zjištění. U „náctiletých“ v zábavě nevede internet, ale stále televize. Byl tak popřen jeden z nových mýtů, který hovoří o tom, že se mladí baví hlavně sledováním videa na internetu. Všechno je ale jinak, televize internet stále válcuje.

↓ INZERCE

Renomovaná společnost Nielsen přišla s nečekanými výsledky výzkumu (konal se v 50 zemích), který se ptal mladých lidí na to, jaká používají média. Nejzajímavějším zjištěním je, že primárním médiem mladých je televize, kterou sledují v průměru déle než tři hodiny denně. Přitom internetové video baví teenagery pouhých 11 minut za den. Starší uživatelé internetu (18–24 let) mají on-line video raději, tráví u něj 5,5 hodiny za měsíc. Ještě si budeme myslet, že je televize v posledním tažení a že ji internet odsune na vedlejší kolej? V nejbližších letech asi těžko, jelikož i ta nejmladší generace stále zůstává generací ryze televizní, o těch starších ani nemluvě.

Média (a kupodivu občas i televize) nás masírují tvrzením, že televize dostává na frak od internetu. Výsledky výzkumu ale říkají přesný opak. Zbortilo se velké klišé hovořící o tom, že mladí se chtějí bavit po svém, aktivně a bez omezení vysílacím časem nebo programem. Rozdíl mezi návyky času tráveného u televize a internetu je jasný, on-line video trvá minutu a televizní seriál hodinu, i z tohoto faktu plyne tak obrovský rozdíl.

Co na té televizi máme?
Za televizí se jako druhé nejpoužívanější médium, co se stráveného času týká, umístil samotný počítač se všemi aplikacemi, na třetím místě je onen oslavovaný a vychvalovaný internet. Takže je vyvráceno další klišé, že mladí využívají počítač hlavně kvůli internetu. A kdy by pak psali úkoly? Počítač je zabaví na 52 minut za den, internet necelou půlhodinu. Pokud z oné půlhodiny odečteme 11 minut u on-line videa, zbude nám asi čtvrthodina denně, kdy se teenageři baví na internetu jinak než sledováním videa. To je dost málo, nemyslíte?

Co za tu čtvrthodinu stihnou? Zahrát si on-line hru, napsat něco na Facebook nebo Twitter, přečíst e-maily. Na tyto činnosti sakra málo času. Z těchto čísel je jasně vidět, že času teenagerů rozhodně nevládne počítač a už vůbec ne internet. Stará dobrá televize není v posledním tažení, ač si to mnozí myslí. Ono pasivní civění na obrazovku (samozřejmě s občasným zmáčknutím tlačítka na ovladači) má pořád něco do sebe. Programy přibývají, na své si přijdou milovníci mnoha typů zábavy a žánrů.

Teenageři totiž nepamatují dobu, kdy jsme se trápili u pouhých dvou programů. Ona „stará televize“, ta se dvěma programy a pořady, na které se skutečně nedalo dívat, ta by totiž k internetu vyhnala každého.

Mladí Američané sledují i noviny, konkrétně čtvrtina z nich. Tisk je mrtvý? Do třetice ne. Nebylo by marné podobný výzkum srovnání časů trávených u jednotlivých médií pro více věkových skupin realizovat i u nás. Byli bychom na tom lépe než Američané, kteří mají obrovský výběr televizních kanálů? Asi ano, už jenom vzhledem k bídnému výběru místních televizních programů. Možná kdybychom měli k dispozici stovky programů (kterým bychom rozuměli), bude na tom internet hůře. Možná také ne, kdo ví. Jisté ale je, že televize dominuje, i když se zdánlivě směrem k nejmladším cílovým skupinám moc nesnaží. Koho by zajímali Chalupáři nebo trapné revue s herci a zpěváky, které už dnešní mladí ani neznají?

Můžeme si myslet, že jeden výzkum naznačí to, druhý zase ono. Ano, je to dost dobře možné. Jiná společnost vyhlásí do světa, že internet televizi opravdu položil na lopatky a může na tom být i trochu pravdy. Zatím to ale vypadá tak, že se teenageři nehodlají na svém zábavním programu podílet více než stiskem tlačítka na ovladači. O co náročnější je ale zadání dvou slov do vyhledávače? On-line je možné najít miliony zajímavých videí a pustit si je v libovolný čas, přesto toto neuvěřitelné množství materiálu prohrává s televizními pořady, které jsou vysílány jenom v určitý čas? Na druhou stranu se není co divit veřejnosti, která se zatím mylně domnívá, že internet v zábavě mladých dominuje. Co na té televizi máme? Je nám ji líto vyhodit, když stála tolik peněz? Rozumnější důvod mě nenapadá…

Autor je publicista.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].