0:00
0:00
Kultura28. 1. 20074 minuty

Smrt liberálům a jejich velkoměstům!

Gibson svou apokalyptickou vizi konce moderní společnosti demonstruje na příkladu dávných Mayů.

Astronaut

Gibson svou apokalyptickou vizi konce moderní společnosti demonstruje na příkladu dávných Mayů.

Je Mel Gibson extrémní pravičák, bigotní křesťan s antisemitskými sklony, závislý na alkoholu? Je násilí, které ve svých filmech explicitně zobrazuje, společensky nepřijatelné a souzní reálie v jeho snímcích dostatečně s historickou nebo antropologickou skutečností? Ponechme tyto problematické otázky stranou a soustřeďme se na jeho mimořádně konzistentní filmovou řeč. O Gibsonovi nám sama o sobě řekne dost.

Vpád agresorů

↓ INZERCE

Ve svém novém snímku Apocalypto předkládá příběh naivního indiána žijícího v přirozeném prostředí džungle. Film je tak jako Gibsonovo Oscary ověnčené Statečné srdce (1995) uvozen krátkou sladkobolnou sekvencí na téma rodina, klidný život sám pro sebe a moudrost starců. Tato idyla je následně ve více než patnáctiminutové scéně doslova utopena v krvi. Jednoho dne do vesnice vpadnou „vyspělejší“ Mayové, kteří nejdříve zapálí chýše indiánů. Pak následují souboje s překvapenými muži prokládané útoky na ženy a děti. Hlavní hrdina svou milou sice zdánlivě zachrání, když ji spustí i se synem do hluboké skalní průrvy, ale nezůstane nespatřen a musí zlikvidovat silného bojovníka, který si jeho manévru všiml. Jakmile to udělá, běží bojovat po boku svých bratrů a otce.

Gibson zde vůbec poprvé používá místo klasického celuloidu digitální obraz, což znamená, že už ve filmu není tolik promyšlených zpomalování,…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc