Strážní andělé polské tolerance
Když se nedávno na varšavských ulicích objevily billboardy zvoucí na novou inscenaci Andělé v Americe režiséra Krzysztofa Warlikowského, bylo zřejmé, že polské hlavní město čeká divadelní skandál.
Warlikowski ohromil Varšavu hrou o problémech homosexuálů.
Když se nedávno na varšavských ulicích objevily billboardy zvoucí na novou inscenaci Andělé v Americe režiséra Krzysztofa Warlikowského, bylo zřejmé, že polské hlavní město čeká divadelní skandál. Kontroverzní plakáty s koláží, na níž se po jedné z hlavních obchodních tříd Varšavy promenádují homosexuálové v dámských šatech a z planoucích oblak ve tvaru křídel je bombardují andílci s hlavami prezidentů Reagana, Putina, Bushe a Kaczyńského, mohly leckoho šokovat.
Není divu. Zemi stále vládne nacionalistická a konzervativně katolická koalice, která homosexualitu považuje za úchylku, či dokonce vážnou nemoc, proti níž je třeba bojovat. Zobrazená scéna navíc připomíná politiky ostře odmítané Pochody rovnosti, polskou verzi berlínské Love parade upozorňující na práva menšin a silnou homofobii v zemi našich severních sousedů. Provokativní marketingový tah Teatru Rozmaitośći se podařil: na lístky se stojí dlouhé fronty a v sále je vždy plno. Žádný šok však diváky nečeká. Maximálně šok z výtečného divadla.
Pět hodin tekutého světa
Krzysztof Warlikowski (1962) vyvolal velkou diskusi už před pěti lety inscenací dramatu Očištění britské autorky vlny coolness Sarah Kaneové. V chladné scénografii se spoustou zrcadel a působivých světelných změn se odehrávaly otevřené homosexuální scény, pohlaví jedné z aktérek se proměňovalo z ženského na mužské a do…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu