0:00
0:00
Kultura2. 9. 20064 minuty

Událost v divadle

Pokus zasáhnout anglickým šokem české diváky při hře Rtuť anglického dramatika Philipa Ridleyho není úplně přesvědčivý.

Astronaut

Slavný anglický dramatik vlny coolness Mark Ravenhill prohlásil o hře s názvem Rtuť svého krajana Philipa Ridleyho, že napsal nejlepší drama roku. Již to samo o sobě vytváří obraz skandálního díla. Právě příchuť skandálu a kontroverzní vyznění byly pravděpodobně důvodem, proč se mladý tuzemský divadelní soubor Letí rozhodl současnou hru plnou vulgarismů, perverze, násilí a apokalyptické bestiality uvést v podmanivě drsném prostředí opuštěné karlínské tovární haly. Pokus zasáhnout anglickým šokem i české diváky ale není úplně přesvědčivý.

Dílo nápodoby

↓ INZERCE

Málokterý z českých nezávislých souborů nabízí tak jasnou dramaturgii, která hledá a s odvahou uvádí současnou světovou dramatiku, jako divadlo Letí. Ještě jako studenti DAMU připravili unikátní sezonu, v níž uváděli hry, které jsou specifickou ruskou odpovědí na vlnu coolness. Díky ní jsme mohli v českých premiérách vidět skvělá díla např. Dragunské, Vyrypajeva a Sigareva. Ač Philip Ridley náleží do stejné tvůrčí líhně, jeho Rtuť je dílem problematičtějším, stejně jako české uvedení v režii autora filmu Restart Julia Ševčíka.

Rtuť popisuje situaci v šílenstvím zmítaném Londýně mezi dvěma apokalypsami, kdy po jedné čeká město další rozsáhlé bombardování a společnost je vymknutá ze všech pravidel morálky. V opuštěném prostoru chystá parta mladých lidí neobvyklou party pro klienta, jehož snem je dát volný průchod své perverzi zabitím mladíka převlečeného za Elvise. Tento klient platí partě nikoli…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc