Trauma pro celou rodinu
Každý člověk má nějaké zážitky, o kterých nemluví. Každému trvá, než je o svých největších traumatech schopen vůbec někomu říct.
Každý člověk má nějaké zážitky, o kterých nemluví. Každému trvá, než je o svých největších traumatech schopen vůbec někomu říct. Španělská režisérka a scenáristka Isabel Coixetová nám ve svém filmu Tajemství slov nabízí pohled do osudů lidí, kteří toho mají za sebou tolik, že pro jistotu nemluví skoro s nikým. Přidala k tomu ještě opuštěnou ropnou plošinu, továrnu na igelity, dánské centrum pro uprchlíky, válku na Balkáně a několik dalších postav, které by mluvit raději ani neměly. Jedna z předních dam současného evropského filmu tak natočila film, ze kterého je cítit snaha zpřítomnit proces vyrovnávání se s hrozivými okamžiky minulosti. Na druhé straně z něj čiší také snaha až příliš rychle a účelově zaujmout.
Hana a Josef
Hlavní postavu Hanu (Sarah Polleyová) potkáme hned v úvodu filmu u stroje v irské továrně na igelitové fólie. Mechanicky sbírá jeden balík za druhým, mechanicky žije v malém bytě s lednicí, v níž je jen kuře, rýže a půlky jablek zabalené v igelitu. Hana má podivný akcent, a je tedy jasné, že z Irska rozhodně nepochází. Z jejího způsobu života také jasně vyplyne, že se vyrovnává se svou minulostí a že se jí to moc nedaří. Když odjede na vynucenou dovolenou k moři, v restauraci se doslechne, že na ropné plošině hledají urgentně zdravotní sestru, a tou Hana kdysi byla. Na pár dnů se tak stane ošetřovatelkou popáleného Josefa (Tim Robbins), který se zpočátku…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu