Německý film vykročil, alespoň pokud jde o výroční ceny, do nové éry. Letos je poprvé neudělovala porota jmenovaná ministerstvem kultury, ale 652 členů nově konstituované Filmové akademie složené z režisérů, herců a producentů. Jedná se o změnu, která více méně kopíruje koncept amerických Oscarů. Předcházela jí polemika ze strany autorských filmařů a části filmové kritiky, která se obává, že nové grémium bude automaticky preferovat průměrnou a komerčně orientovanou tvorbu tak jako americká Akademie. První udílení elegantních sošek Lola obavy kritiků potvrzuje. Vítězný film Všechno jako po másle! (Alles auf Zucker!), průměrná komedie režiséra Daniho Levyho, nasbírala hned šest Lol, mezi nimi i ocenění za nejlepší film a režii. Jednou z mála kvalit Levyho filmu je netypický příběh, jenž se točí kolem sporu dvou židovských bratří (východoněmeckého podvodníčka a izraelského ortodoxního Žida), kteří se podle závěti mají smířit nad matčiným hrobem.
Ustavení oficiálních cen okamžitě vyvolalo reakci v alternativněji orientovaných filmařských kruzích. Na letošním prvním ročníku Festivalu filmového umění v Ludwigshafenu byla poprvé udělena Filmkunstpreis – cena, kterou bude každoročně dostávat nejzajímavější autorský film. Po právu si ji odnesl debut třicetiletého studenta berlínské filmové akademie Roberta Thalheima nazvaný Netto. Z tragikomického příběhu dvou východoberlínských outsiderů –…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu