„Můžeme diskutovat, zda je možné Larse Triera, který si ke jménu přidává von, aniž by se nad tím někdo pozastavoval, brát vážně. Jeho poslední výpad proti americkému prezidentu, kterého nazval ,hajzlem‘, má tutéž uměleckou váhu, jako když se zrzavý Sørenek uprdne a má za to, že mocně rebeluje proti rodičům. Rozmazlené dítě státu blahobytu, které už neví, kdy je umělecky provokativní a kdy je pouze trapné a primitivní.“ Takto komentoval deník Jyllands Posten vyjádření nejznámějšího dánského režiséra z festivalu v Cannes. Zatímco na festivalové půdě filmařova invektiva na adresu George Bushe nevyvolala větší rozruch, doma mu za ni tisk pořádně vyčinil.
Trier v Cannes uváděl film Manderlay, druhé pokračování své trilogie o Americe. Ve filmu se s Grace, hrdinkou předchozího snímku Dogville, dostaneme mezi otroky a ušlechtilá dívka se tu snaží zavést demokracii. Je nasnadě, že snímek vychází z aktuální politické situace v Iráku. „Amerika je dobré téma, protože představuje velkou část našeho života,“ nechal se režisér slyšet na tiskové konferenci. „Dánsko je země pod vlivem, pod špatným vlivem, protože Bush je hajzl. Amerika vlastní šedesát procent mého mozku, mého života. Vlastně jsem Američan, ale nemůžu tam odjet a hlasovat, abych něco změnil. Proto točím o Americe.“ Trierovo fekální lexikum ale neodsoudily jen dánské konzervativní deníky.…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu