Na našich novinách si pochutnáte
Komentátor amerického zpravodajského týdeníku Newsweek Robert J. Samuelson před několika dny napsal, že z americké žurnalistiky se vytrácejí ideály objektivity a vyváženosti. Slovo ideály je na místě, neboť asi nikdo nepodléhá iluzi, že média mohou dosáhnout úplné nestrannosti. Jde ovšem o koncept, který tvoří základovou plochu moderního amerického žurnalismu a k němuž se navíc vztahuje většina médií západního světa. Proč se tedy nyní v Americe debatuje o konci objektivního žurnalismu? A co by jej mělo nahradit?
Komentátor amerického zpravodajského týdeníku Newsweek Robert J. Samuelson před několika dny napsal, že z americké žurnalistiky se vytrácejí ideály objektivity a vyváženosti. Slovo ideály je na místě, neboť asi nikdo nepodléhá iluzi, že média mohou dosáhnout úplné nestrannosti. Jde ovšem o koncept, který tvoří základovou plochu moderního amerického žurnalismu a k němuž se navíc vztahuje většina médií západního světa. Proč se tedy nyní v Americe debatuje o konci objektivního žurnalismu? A co by jej mělo nahradit?
Výrobci zpráv
Samuelson vyšel ze závěru několika studií amerického PEW Institutu, prestižní nezávislé nadační organizace, která se specializuje na mediální průzkumy, a srovnal současná data se staršími údaji. Zjistil tak, že zatímco ještě v roce 1985 považovalo šestapadesát procent Američanů mediální organizace za důvěryhodné, předloni už o něčem takovém bylo přesvědčeno jen pětatřicet procent dotázaných. Před dvaceti lety také více než polovina respondentů (54 %) soudila, že média se chovají ve své práci morálně, teď už si to však myslí jen třetina. Bezmála šest Američanů z deseti v polovině osmdesátých let věřilo, že novináři nikomu nestraní. Nyní je to pouze každý třetí až čtvrtý. A konečně – i samotní novináři o sobě pochybují. Stále více jich přiznává, že zpravodajství jejich organizací je méně kvalitní a nezávislé, především vlivem snahy uspět na trhu.
…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu