0:00
0:00
Kultura22. 6. 20034 minuty

Šupot u Kyjova

Astronaut
mobrazek_872.jpeg Autor: Respekt
Fotografie: Jura Petrů (vpravo) naslouchá příteli Martinu Hrbáčovi. Foto Jan Šilpoch Autor: Respekt
↓ INZERCE

Trochu to připomíná pokusy s konkrétní hudbou. V časech počítačových zvukových efektů a hudebních mixů Cimbálová muzika Jury Petrů natáčela v terénu písničky na CD „Konec u Kyjova“. Prostředí vnímali jako námět a zasazovali do něho muziku a písničky. To všechno mělo představovat jakýsi „pomyslný den folklorního života na Kyjovsku od ranního probuzení až do večerního rozjímání“ (Jiří Petrů). To by samozřejmě nebyl nápad původní, nakonec Jiří Pavlica s Hradišťanem v noci z 22. na 23. červenec před dvaceti lety nahráli LP „Od večera do rána“. Na klasických nahrávkách doslovných evergreenů slováckých lidových písniček je slyšet praskot ohně, nalévání vína a živý ruch kolem muziky a zpěváků i ranní zpěv ptáků.

Natáčení kyjovského CD však trvalo celý rok, v různých ročních obdobích. Muzika experimentovala se zvuky přírody, lidských činností od všednodenních prací přes vážnost bohoslužby ve slováckém kostele po opilecké výkřiky při furiantském „draku“. Ve dvou skladbách dospěl její vedoucí tam, kde se léta pohybuje Jiří Pavlica. Na albu jsou dvě jeho vlastní kompozice: „Strom“ se zvláštním rytmem „slováckého Bolera“ a „Šupot z Moravy“, v němž si Jiří Petrů splnil svůj dávný sen a vytvořil na vlastní téma něco obdobného, jako tvoří legendární úprava BROLNu „Šuchom z Kokavy“. Tu tvoří uzavřený motiv několika…

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc