Nad železnicí se blýská na nové časy. Monopol Českých drah dostal ránu, ze které se možná už nevzpamatuje, a bude nucen se smířit s konkurencí. Ústavní soud totiž vrátil ministerstvu dopravy a Poslanecké sněmovně zákon, který v rozporu s veřejným zájmem na kolejích upevňoval nadvládu největší české železniční společnosti.
Národní dopravce varuje
V Česku je 9000 kilometrů tratí. Pouze na dvou stech kilometrech obsluhují pasažéry soukromníci. Jednou z těchto puklinek v monopolu státního podniku České dráhy je osmdesátikilometrová úzkokolejka na Jindřichohradecku. Dráhy nad ní před šesti lety zlomily hůl. Údajně nevyhnutelnou roční ztrátu vyčíslily na třicet milionů korun a navrhly trať k likvidaci. Proti se postavilo pár železničních fandů a občané z obcí kolem dráhy. Nyní úzkou kolej už pět let provozuje soukromá firma. “Máme vyrovnané hospodaření, jinak bychom to přece nedělali,” říká ředitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava.
A v čem tkví kouzlo? Za Českých drah zde pracovalo 112 lidí. K nim je ještě nutné připočíst několik úředníků sídlících v Praze na generálním ředitelství. Dnes se o trať stará – včetně vedení – dvaašedesát lidí. Jízdní řád se maximálně přizpůsobil potřebě a počet cestujících vzrostl ze čtvrt milionu na 350 tisíc ročně. A co na prosperující soukromníky říkají České dráhy? “Soukromník vždy hospodaří lépe než stát…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu