Kdo ví, co je to Evropská rada? A z jakých společenství se postupně vyvinula Evropská unie? Případně pro pokročilé: zavedla amsterodamská smlouva strukturální politiku? To není zkouška na televizního „Milionáře“, to jsou ukázky z testů pro české úředníky. Od ledna by na ně podle vládního nařízení měl znát odpověď každý pracovník státní správy. V současné době procházejí školením a skládají závěrečnou zkoušku poslední opozdilci.
Tuzemák, nebo rum
„Co musíte nejdřív udělat, abyste získali jednotný trh? No! Co musíte zrušit? No!“ ptá se povzbudivě lektor Tomáš Soudek svých žáků. Z jedné z prvních lavic se ozve nesmělý šepot: „Celnice.“ „Ano, skvěle, celnice,“ hřmí Soudek radostně a pokračuje ve výkladu o výhodách a nevýhodách velkého trhu.
Jsme v učebně pražského Institutu státní správy. Všechno tu vypadá jako ve škole. Tabule, lavice, židle, šustění sešitů. Jen žáci jsou o něco starší. Průměrný věk přítomné dvacítky „studentů“ je okolo pětačtyřiceti. Všechny sem na proškolení o Evropě poslal pražský patentový úřad. „Dostali jsme takové nařízení od vedoucího, ale mně to vůbec nevadí. Jsem ráda, že jsem tu,“ popisuje jedna z posluchaček Jaroslava Růžičková. „Člověk má jen informace z tisku. Tady si můžu udělat objektivní názor. Přednáší tu samí odborníci.“ Její kolega však rozhovor odmítá. „Žijete v postkomunistickém světě. Tady je nebezpečné říkat svůj…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu