0:00
0:00
Kultura9. 7. 20013 minuty

Kruh, Fantom a nová Korea

Astronaut

Druhý festivalový týden, který v Karlových Varech skončí tuto sobotu, nabízí vedle pokračování hlavní soutěže řady předpremiér (jejich nabídka sahá od Pianistky oceněné v Cannes až po komedii Deník Bridget Jonesové) především snímky, o nichž se sice hodně mluví nejen ve filmovém světě, do českých kin se však dostanou jen stěží. Patří k nim nepochybně Kruh, nejnovější dílo výše zmíněného Jafara Panahiho, s nímž tvůrce zvítězil na letošním festivalu v Benátkách. Panahi si pro svůj příběh vypůjčil slavný scenáristický princip, jenž dal celému filmu název: postava A potká B, postava B následně potká C, a tak dále až do chvíle, kdy X potká A, čímž se celý kruh uzavře. Tento princip se ovšem dočkal zcela nového ztvárnění, v němž hraje důležitou roli dynamická kamera, která doslova „klouže“ z postavy na postavu a opakuje kruhová panoramata, jež přímo dokreslují název filmu i osnovu děje. Hrdinkami snímku, situovaného do dnešního Teheránu, jsou téměř výlučně ženy, balancující na tenké hraně svobody a vězení, od porodnice prvních záběrů až po celu na konci filmu (projekce 10. a 12. 7.). Za pozornost stojí i další snímek oceněný v Benátkách, jímž je Fantom portugalského režiséra Joao Pedra Rodrigueze. Řada kritiků tohoto filmu se soustřeďuje na zjevné téma homosexuality a výraznou sadomasochistickou estetiku. Pod slastmi černého latexu se ale skrývá velmi přesná anatomie hranic lidského světa. Zejména závěrečná sekvence jako by vypadla z obrazů konce civilizace, známých ze…

↓ INZERCE

Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.

Online přístup ke všem článkům a archivu

Články i v audioverzi a mobilní aplikaci
Možnost odemknout články pro blízké
od 150 Kč/měsíc