
Kočičí našlapování mezi uměním a byznysem
Literární agentka Lynn Nesbitová o zákulisí americké literatury


Obavy před amerikanizací kultury, které patří už léta k základnímu vybavení evropských intelektuálů, se ozvaly i na nedávném pražském kongresu PEN-klubu v souvislosti s kapitálovou účastí amerických firem v evropských nakladatelských domech. Literární agentka Lynn Nesbitová z New Yorku soudí, že záleží jen na tom, kteří autoři dokážou upoutat čtenáře. „Komu patří nakladatelství, je nepodstatné. Němci vlastní ve Spojených státech řadu velkých vydavatelství, Viking Penguin je v rukách anglického holdingu Pierson a podobně - obchod s knihami je mezinárodní. Jde o něco jiného: americká kultura je úspěšná i v Evropě, a bývá proto označována jako ryze komerční. V Americe však nebývá zvykem odsuzovat to, co se dobře prodává.“
Povoláním agent
Spolumajitelka jedné z nejprestižnějších newyorských agentur Janklow and Nesbit Associated pochází z Illinois, což je převážně zemědělský stát na severním Středozápadě. Záliba v literatuře ji dovedla na divadelní školu a později i k nakladatelské práci v New Yorku, kde se soustředila většina amerických nakladatelství. Když se rozhodla sama podnikat jako agent, byl jejím úplně prvním autorem Donald Barthelme, zřejmě první americký postmodernista, tehdy prakticky neznámý. O něco později ji v časopise Esquirer zaujala povídka mladého autora, jehož jméno připomínalo klasika americké literatury. "Tom Wolfe…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu