Vysvětlovat zlo znamená napomáhat mu
S teologem Milanem Balabánem o osudu, zlu a dobru
ThDr. Milan Balabán (*1929 ve Volyni v rodině českého evangelického duchovního) působil jako duchovní v Čechách (Strmilov, Semtěš, Radotín) a na Moravě (Havířov, Studená), v letech 1974–1989 pak v různých, většinou dělnických zaměstnáních. Dnes je docentem filozofie: učí na teologické a filozofické fakultě UK hebrejskou interpretaci biblických textů a religionistiku (od starověkých náboženských soustav přes judaismus ke křesťanství). Patří k našim předním znalcům Starého zákona. Publikoval řadu odborných textů, od r. 1990 vydal tři knihy: „Víra-nebo osud?“, „Hebrejské myšlení“, „Bojovníci a trpitelé“, je spoluautorem slovníku „Judaismus-křesťanství-islám“ (1994). Do tisku připravil básnickou sbírku „Slavnost pro pozůstalé“.
Dokončujete knihu s názvem Víra-nebo osud?. Čím tohle téma může čtenáře oslovit?Studiem starověkých náboženství (Egypt, Babylón, Ugarit, Řecko), řecké filozofie a řeckého dramatu jsem zjišťoval, že nejen nad lidmi, ale i nad nejvyššími božstvy starověkých náboženských soustav vládl Osud. Nejdrastičtěji se to projevovalo v babylónské astrologii. Proto byli starozákonní proroci tak protiastrologičtí. Jesliže totiž předpokládám, že mě potká to, co mě má potkat, pak je víra v Hospodina jakožto Pravdu a Milosrdenství zbytečná, kuriózní a svodná. Biblické poselství myšlenku osudu nezná, to jest: odmítá ji.Ale osobní osud přece existuje.Jistě. I…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu