Boj o trh už začal
Při čtení vesměs značně povrchních filmových recenzí v našem tisku, můžete se domnívat, že se vůbec nic nezměnilo: prý jen místo nadvlády sovětských šuntů nastoupila nadvláda amerického braku.
Při čtení vesměs značně povrchních filmových recenzí v našem tisku, můžete se domnívat, že se vůbec nic nezměnilo: prý jen místo nadvlády sovětských šuntů nastoupila nadvláda amerického braku. Jak to hezky říká pan profesor Sviták: \„Diktát trhu je zrovna tak špatný jako diktát tanků.\"Tento fatální myšlenkový zkrat se očividně uplatňuje při kritice dnešní distribuce filmů. Je to vlastně podobné pokryteckému nářku nad zánikem československé kinematografie. Budiž jasně řečeno: americké filmy, které vyplavily z našich kin desítky naprosto zbytečných titulů \"zemí socialistického tábora\“, západoněmeckých slaboduchostí, debilních italských komedií a průměrných francouzských kriminálek a které zároveň bohužel spláchly i pár filmů, jež opravdu stály za to, se k nám pohrnou dál. Je to tak všude, proč právě u nás by to mělo být jiné?Jedním z běžných omylů kritiků je přesvědčení, že filmy pro československé diváky vybírají stále ještě nekompetentní lidé. Rozhodovací proces je ovšem determinován nabídkou a obtížnou úvahou o rentabilnosti. Podmínky si diktuje zahraniční partner a my na ně buď přistoupíme, nebo ne. Málokdy něco usmlouváme. Za některé nabízené tituly jsme vděční, jiné vezmeme jen proto, že musíme (abychom si příště polepšili), některé odmítneme. U filmů jiné než americké provenience musíme počítat tak, aby se nám alespoň zaplatily nemalé výdaje. Je jasné, že na tento momentálně jediný možný přístup doplácejí především evropské filmy, zvláště díla ze zemí našich…
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu