Je opravdu důležité, jestli je „slovenská" Donatellova busta originál?
Originál je hodnotnější než kopie i v případě, pokud jsou navlas stejné. Originál má totiž něco navíc. Něco reálného, i když občas obtížně identifikovatelného
„Kopie se podobá originálu. Jinak by nebyla kopií. Originál se však kopii nepodobá. Jinak by nebyl originálem.“
Je to již čtvrt století, co jsem si tyto věty zapsal do deníku. A zapomněl na ně. Vybavily se mi opět až před dvěma týdny, když Slovensko obletěla zpráva, že ve Spišském muzeu v Levoči se našel poklad: mramorová busta mladé ženy. Originál od florentského sochaře Donatella.
Kunsthistorička Marta Herucová, které za tento nález vděčíme, vykonala spoustu práce, aby přesvědčivě dokázala, že socha, které si roky nikdo nevšímal, s velkou pravděpodobností není napodobeninou vytvořenou v 19. století, ale skutečným dílem mistra rané renesance.


Do té doby si busty všímaly nanejvýš dívky z polepšovny ve Spišském Hrhově, kde léta stála. Zkrášlovaly ji očními linkami. Dokonce s ní údajně hrály fotbal.
Předplaťte si Respekt a nepřicházejte o cenné informace.
Online přístup ke všem článkům a archivu