S Jindřichem Vodičkou o pohřebnictví
Diskutovat na téma stavu současného pohřebnictví a hlavně možností jak situaci zlepšit, jste mohli s Jindřichem Vodičkou, ředitelem Akademie - VOŠ, Gymnázia a SOŠUP Světlá nad Sázavou.
Jindřich Vodička
Jindřich Vodička (*1953, Havlíčkův Brod) se v roce 2000, kdy se rozhodlo o spojení tří doposud samostatných škol (Sklářská škola Světlá n. S., Gymnázium Světlá n. S. a Kamenická škola Lipnice n. S.) v jeden komplex, přihlásil do konkurzu na ředitele. Předtím učil na Gymnáziu ve Světlé n. S. a přitom podnikal.
Během devíti let se škola stala jednou z největších uměleckých škol v ČR.
Protože se kameníci a kamenosochaři pravidelně zúčastňovali mezinárodních veletrhů pohřebnictví Venia v Brně, napadla Jindřicha Vodičku myšlenka na poskytnutí maturitního studia pro pracovníky v pohřebnictví, které by umožnilo přinést vyšší kvalitu do tohoto oboru podnikání. Za dřívějšího režimu byla tato práce přidělována spíše za trest a po té, kdy většina těchto pracovníků tyto provozy zprivatizovala, je právě menší vzdělanost těchto podnikatelů velkým problémem.
Na to reagoval i nový zákon o pohřebnictví, který nařizoval rozsáhlou rekvalifikaci, kdy jedním z míst, kde probíhala, byla i Akademie - VOŠ, Gymnázium a SOŠUP Světlá nad Sázavou, příspěvková organizace.
Protože se předpokládá, že se v budoucnu podmínky ještě zpřísní, nabídla škola možnost tohoto specializovaného vzdělání stávajícím majitelům a do budoucna i jejich dětem. Letošní rok bude maturovat prvních třicet studentů dálkového studia.
(Související článek Michala Komárka k tématu - Pohřbívání jako byznys.)
(On-line rozhovor je hodinový, je tedy časově ohraničen, proto výběr dotazů a také rozsah odpovědí je na odpovídajícím. Rozhovory podléhají pravidlům diskusního fóra uvedeným v obchodních podmínkách.)
:58D. PelcSetkal jste se někdy Vy osobně, pane Vodičko, s pochybením pohřební služby jak je popisováno v textu?
Jinak osobně velmi vítám váš počin - zřízení výuky pohřebnictví (tu negativní zkušenost totiž mám).11:02Jindřich VodičkaSpíše jsem se setkával s necitlivým až obhroublým chováním. Jinak jsem se bohudíky na vlastní kůži s ničím horším nesetkal.:16Milan MrzekMají studenti pohřebnictví zajištěnou společnou praxi, nebo si jí zajišťují sami a jednotlivě?
Má podle Vás výuka tohoto oboru budoucnost, když si podnikatelé - majitelé pohřebních ústavů - své pozice přísně hlídají a pdniky jsou to veskze rodinné? Jak velkou šanci uplatnění absolventi oboru mají?11:04Jindřich VodičkaOdborný předmět technický provoz pohřební služby u nás vyučuje pan Mlčoch, který je jednak ředitelem Pohřebního ústavu hl. města Prahy zároveň i předsedou Sdružení pohřebnictví v ČR. Všechna praktická cvičení jsou společná.
Co se týká budoucnosti tohoto oboru – vycházeli jsme z toho, že při stávajícím počtu pohřebních ústavů by tento obor při jedné otevřené třídě ročně měl pokrýti potřebu přirozené obměny managementu. Předpokládáme, že právě současní majitelé nebudou chtít toto podnikání opustit a proto budou jejich děti tento obor studovat.:02M. KusákMusejí i učitelé projít nějakým rekvalifikačním kurzem či speciálním studiem (doškolit se) pro tento obor?11:07Jindřich VodičkaVšeobecné předměty vyučují učitelé gymnázia a výuku odborných předmětů zajišťujeme odborníky z praxe.
Například předmět seminář z biologie vyučuje bývalý primář patologie v Havl. Brodě MUDr. Betlach; seminář z psychologie PhDr. Kotrlý, který se pohřebnictvím zabývá a technický provoz pohřební služby pan Mlčoch – ředitel Pohřebního ústavu hl. m. Prahy a zároveň předseda Sdružení pohřebnictví v ČR.:00MagdalénaDohlíží vaše škola na úroveň a kvalitu praxe? Setkávání se i vaši studenti oboru pohřebnictví se negativními jevy? Získájí potřebný pozitivní postoj ke svému oboru?11:12Jindřich VodičkaVzhledem k personálnímu obsazení vyučujícího odborného předmětu technický provoz pohřební služby, kterým je předseda Svazu pohřebnictví v ČR a zároveň ředitel Pohřebního ústavu hl. m. Prahy p. Mlčoch, považujeme tuto kontrolu za bezpředmětnou.
Samozřejmě že máme od studentů zpětnou vazbu a jejich hodnocení úrovně výuky tohoto předmětu jsou veskrze velmi pozitivní.
Otázka, zda se studenti setkávají s negativními jevy by byla vhodná spíše pro studenty.
Předpokládám však, že ti studenti, kteří tuto činnost již vykonávají mají i tyto negativní zkušenosti.
Tento obor je koncipován především pro již stávající provozovatele pohřebních služeb, kde se předpokládá pozitivní vztah ke svému povolání.:41V. HadrbolecMáte ověřeno, že bude o absolventy vaší školy v pohřebních ústavech větší zájem než o ty nekvalifikované? V současné době stoupající nezaměstnanosti budou podnikatelé volit spíše levnější pacovní sílu…11:16Jindřich VodičkaJak jsem se již v předešlé otázce zmiňoval, je tento obor koncipován spíše pro stávající provozovatele pohřební služby. Samozřejmě, že zde studují i ti, kteří by se o tuto práci chtěli po studiu ucházet. Naším cílem však je přinést kvalitu mezi stávají provozovatele pohřebních služeb a při předpokladu pokračování rodinných firem i pro jejich potomky, kteří by měli po nich převzít podnikání.:21Dušan JiříčekBudou muset tedy v případě změny legislativy studovat i ty již v pokročilejším věku? Jak je to pak s hrazením školného?11:17Jindřich VodičkaSamozřejmě tak jako při rekvalifikaci by museli toto studium absolvovat všichni. Školné se v tomto oboru neplatí.:36Věra TuchlováJak velký je rozdíl v získaných vědomostech mezi rekvalifikačním kurzem a maturitním oborem?11:21Jindřich VodičkaRekvalifikační kurz byl v délce čtyřiceti, příp. osmdesáti hodin podle dosaženého vzdělání a byl zaměřen jen odborně. Naopak tento tříletý matur. obor se věnuje i širší základně předmětů jako např. cizí jazyky, psychologie, rétorika, komunikativní dovednosti apod. Tato dvě vzdělání nelze vůbec srovnávat.:10Věra TuchlováObor je tříletý a maturitou - mohou se však do něj přihlásit i žáci přicházející ze základní školy?11:22Jindřich VodičkaNemohou. Podmínkou je minimálně výuční list.:51Lenka JeřábkováSpolupracujete i s paní doktorkou Goldmannovou, které je zkušená v problematice hospiců?11:24Jindřich VodičkaO problematice hospiců, se přiznám, jsem zatím nepřemýšlel. Proto s paní doktorkou ještě nespolupracujeme. Ale děkuji za podnět k přemýšlení.:25R. VíšekVyučujete studenty pohřebnictví i novým „trendům“ v této oblasti? Připravujete je i na zvládání atypických řešení pohřbů?11:34Jindřich VodičkaSamozřejmě už z obsazení vyučujících, kteří jsou uznávanými odborníky je vidět, že naše snaha je seznámit studenty se všemi novinkami. Během studia se studenti seznamují i s jinými náboženstvími a jejich zvyklostmi při pohřbu.:22Dan HesenskýJak je to s možností výuky cizinců na vaší škole? jste na to (vaši pedagogové) jazykově vybaveni? Mohou na vaší škole studovat např. přistěhovalci z Východu?11:37Jindřich VodičkaNa naší škole běžně cizinci studují. Např. z Vietnamu, Ukrajiny, Ruska.:58Karel TůmaJe v rámci schengenu možné poskytovat pohřební služby i v „zahraničí“ (např. Polsku?)?11:44Jindřich VodičkaNa tuto otázku nejsem schopen odpovědět. Budete se muset obrátit na naše odborníky. Nejlépe, když si zavoláte ředitele Pohřebního ústavu hl. m. Prahy p. Mlčocha.:52Petr HusákováMají o zřízený obor zájem i ženy?11:51Jindřich VodičkaKupodivu tvoří větší část studentů.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].