0:00
0:00
Ost-blog10. 4. 20163 minuty

Máme dát rozhřešení mladým voličům, kteří hlasovali pro Kotlebu?

Učitelé smutně krčí rameny, že jejich žáci nemají ponětí o holocaustu

Logo LSNS s jejím předsedou Marianem Kotlebou v pozadí.
Autor: ČTK

„Minulost byla vymazána, vymazání zapomenuto, lež se stala pravdou.“ Po roce 1989 jsem byl hluboce přesvědčen, že tuto větu z Orwellova románu 1984 budu už navždy považovat jen za trefný popis komunismu, ne za jasnozřivé proroctví budoucnosti. Jenže v poslední době na ni myslím stále častěji.

Komunisté se urputně snažili vymazat minulost z hlav lidí tak, že ničili knihy, retušovali fotografie, a pak pracně konstruovali a šířili lež. Až je mi jich líto, když vidím, jak jednoduché je dnes vymazat minulost a prosadit lež – stačí nedělat nic, protože hora lži roste sama od sebe a pravdu prostě, tiše a nenápadně pochová.

↓ INZERCE

Zvláště mladé mozky, nedotčené vlastní zkušeností, nasávají lež s neobyčejnou energií. Mladí slovenští voliči dali hlas fašistovi Kotlebovi a učitelé smutně krčí rameny, že jejich žáci nemají ponětí o holocaustu. Stačilo by jim deset minut na Wikipedii, jenže oni se o pravdu nezajímají, protože tráví svůj čas s Kotlebou na Facebooku.

Ale mladí Slováci na tom možná ještě nejsou nejhůř. Průzkum mezi maďarskými „mileniály“ ukázal, že ve srovnání s vrstevníky z Ameriky a další desítky zemí (včetně Turecka či Bulharska) trpí nejsilnější „deziluzí z demokracie“ a většina podporuje fašistickou stranu Jobbik. A v Polsku? Mladí volili Kukize a Kaczynského, který se snaží popřít historická fakta o tom, že na vraždění Židů se podíleli také Poláci.

Na jedné straně souhlasím s argumentem, že mladí lidé jsou oběti špatného vzdělání, jsou frustrovaní z korupce politiků a jejich protestní volba padá také na hlavu starších generací. V tomto smyslu cítím – podle kategorií z knihy Otázka viny německého filosofa Karla Jasperse – „metafyzickou vinu“. Ale to neznamená, že mladí lidé jsou tím omluveni.

Podle Jasperse byli ti Němci, kteří podporovali Hitlera a jeho nacistický režim, „morálně vinni“, což je vina o stupeň vyšší než metafyzická (tedy těch, co „jen“ nečinně přihlíželi). Ti, kteří volí Kotlebu, tedy nesou „morální vinu“ za jeho politický vzestup. Jejich vina je dokonce větší než německá, protože dnes je lehce dostupná pravda o minulosti a důsledcích fašismu, kterou Němci ještě nemohli znát. Stačí strávit oněch deset minut na Wikipedii.

Proto je tak důležité, že slovenský prezident Andrej Kiska jasně řekl, že Kotleba je fašista. Ta pravdivá věta trvá pár vteřin, snad ji mladí Kotlebovi voliči dokážou vstřebat a někteří své volby zalitují. Kiska je k nim však příliš milosrdný, když jim dává masové rozhřešení, že navzdory jejich hlasu pro Kotlebu oni sami fašisté nejsou. Chápu jeho pedagogický úmysl (nezatvrdit je), ale mám pochybnosti, zda je správný. Přísně vzato, nebyl volič v tom okamžiku, kdy házel do urny volební lístek pro Kotlebu, také fašistou, protože přinejmenším v té jedné vteřině se s ním ztotožnil?

Pokud ano, pak je vinen nejen „morálně“, ale i „politicky“. Politickou vinu Jaspers vyhradil pouze pro představitele hitlerovského režimu, on chtěl však tímto rozhřešením pro většinu vysvobodit německý národ z temných spárů minulosti, aby se mohl nadechnout k budoucnosti.  My jsme však v jiné situaci. Pokud dáme předem rozhřešení těm, kteří volí lež a vymazání minulosti, pokud jim nebudeme říkat do očí tvrdou pravdu o nich samotných, nečeká nás žádné vysvobození. Čeká nás všechny společně temná budoucnost.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].