Jak přinutíte téměř dva autobusy plné novinářů a nadšenců pobíhat hodinu po trávě? Uspořádáte hledání velikonočních vajíček, nebo je nalákáte na čekání letadla. A jelikož velikonoce už máme za sebou, správná je druhá možnost. Skupina objektivů o velikosti menšího děla spolu s jejich majiteli očekávala minulý týden první přílet Airbusu A330 do Česka. Čerstvě nalakovaný stroj zapůjčený od korejských aerolinek, který bude převážet cestující z Prahy do Soulu a zpět, tak završil spojení Českých aerolinií s Korean Air. Má toto manželství na dálku šanci udělat z Prahy významné letiště?
Plánem udělat z ruzyňského letiště svůj hub - tedy centrum, kde by se shromaždovali pasažéři a přesedali na další lety do cílových destinací - se společnost Korean Air nikdy netajila. „Už teď je flotila Korean Air zaměřena převážně na dálkové lety, ze 121 letadel mají pro střední a krátké vzdálenosti jenom 40 strojů. Když se podíváme na jejich partnery, vidíme, že krátké vzdálenosti pro ně zabezpečují převážně oni. Takovým partnerem by se mohla stát i ČSA,“ vysvětloval strategii jihokorejských aerolinek Peter Vittek z Ústavu letecké dopravy ČVUT.
V dubnu ČSA navázalo 17 spojů ČSA z Prahy dál do Evropy na linky Korean Air. Druhá fáze nastane od června, kdy ČSA začne létat i pravidelnou linku Praha – Soul a tam na ni naváže zhruba 20 destinací. Týdně přepojí Soul s Prahou 7 zpátečních letů, ze kterých každý odveze 276 cestujících na východ i západ. Na téměř 4 tisíce nových cestujících týdně se připravuje letiště. „Připravujeme zvýšení počtu odbavovacích míst v rámci transferové přepážky, upravujeme navigaci tak, aby obsahovala kromě češtiny a angličtiny také ruštinu a korejštinu,“ říká mluvčí letiště Eva Krejčí.
Před nadšenými představami Prahy jako nové vstupní brány pro turisty z východní Asie nicméně varuje Peter Vittek s tím, že konkurence je veliká. Poukazuje třeba na obří letiště, které se v nejbližších letech má začít stavět v Istanbulu a má se stát největší stanici pro letadla na světě. Tomu dokáže malé letiště Václava Havla konkurovat paradoxně jedině svou velkostí. „Pražské letiště je malé a přehledné. Přesednout na let z jednoho terminálu na druhý trvá maximálně čtyřicet minut,“ zmiňuje Šabík výhody, které by mohly přesvědčit Korejce.
Praha se hlavním centrem pro přepravu turistů z Asie s největší pravděpodobnosti nestane. Odpověď na otázku, co tedy pro pražské letiště znamená vytvoření cestovního uzlu, je v šanci ukázat, že i malé letiště dokáže fungovat efektivně. Pokud platí o nových zemích to, co se říká o nových lidech, tedy, že názor si tvoříte během prvních pár sekund, bylo by to příjemné zjištění.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].