Milé děti, věděli jste, že existuje divný svět, kde neplatí žádná normální pravidla? A že ten svět není zas tak daleko od nás? Autorka by dnes ráda do tohoto světa zabrousila. Vedle toho, že reálně hrozí další globální recese a eurozóna se řeckým plánem uspořádat referendum zase o něco přiblížila svému zániku, se tento týden udála další znepokojující událost - Kim Kardashian oznámila, že se rozvádí.
Pokud nevíte, kdo to je, nic si z toho nedělejte, ani autorka dodnes nedokázala zcela uspokojivě zjistit, co je přesně profesí této dámy, navzdory tomu, že Wikipedie tvrdí, že jde o „bussineswoman“, „televizní osobnost“, případně modelku. Reálněji to shrnul britský týdeník Guardian, který loni napsal, že její „jediný talent spočívá v jejím velkém pozadí“. Další proslulost si zajistila tím, že se narodila do rodiny slavného advokáta a před pár lety natočila „domácí porno“. Kim je prostě příslušnicí stále se zvětšující skupiny lidí, kteří jsou „famous for being famous“, neboli známí tím, že jsou známí.
Co je ale na ní (a skrze ní také na našem světě) skutečně zajímavé je objem peněz a míra pozornosti, kterou si jako někdo bez výraznějšího intelektu, talentu či vzdělání zajišťuje. Manželství, z něhož se teď snaží odejít, bylo uzavřeno před pouhými dvaasedmdesáti dny a přineslo jí obrovský zisk. (Ještě je tam druhý do páru, hráč basketbalové NBA Kris Humphries, nicméně v tomto případně hraje jasně druhé housle).
Na nejrůznějších dohodách s médii vydělali více než 18 milionů dolarů (americký týdeník People zaplatil dva a půl milionu dolarů za exkluzivní fotky, televize E! 15 milionů za dvoudílný svatební seriál). Protože celá svatba vyvolávala masivní pozornost, téměř všechno na ní bylo dodáno zdarma – od šatů, přes dort, pozvánky a šampaňské po předsvatební party v klubu v Las Vegas. Zásnubní prsten a další šperky dostali s obrovskou slevou. A lze očekávat, že rozvod přinese Kim další peníze.
Co si s tím počít? Platí totiž (a to i u českého bulváru), že svádět všechno jen na média není fér. Čtenáři jsou v tom namočení taky. Kdyby mediální domy nevěděly, že po tom lidi skočí, nebyli by jejich šéfové ochotni vysolit takové peníze. A lidi po tom skočili – jak televizní dokument, tak novinové zprávy trhaly rekordy.
Proč si ale tolik lidí chce číst o někom tak totálně nezajímavém? Tohle není příběh o popelce – Kim je z bohaté rodiny. Ani o zázračném talentu, díky kterému chudé dítě z přívěsu dobylo svět. Ani příběh úspěchu po letech tvrdé dřiny.
Takže proč? A co to říká o světě, v němž žijeme? Lámou si nad tím hlavu už i v New York Times a nic moc zatím nepřišli…
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].