Kniha 2.0 je na cestě
Amazon se rozhodl vylepšit nevylepšitelné: knihu. Uspěje s jejím elektronickým nástupcem?
Obří knihkupectví Amazon s velkou publicitou představilo elektronickou knihu. Kindle, jak se zařízení jmenuje, má být tím, čím je iPod pro svět hudby. Čeká knihy, poslední hájemství nedigitálního světa, velká revoluce? Je tu několik důvodů, proč tomu věřit, a řada argumentů, proč nadšení nepropadat.
Amazon Kindle je kapesní zařízení s kvalitním displejem, kapacitou pro 200 knih a především bezdrátovým připojením k internetu. Během vteřiny si tak vlastník může stáhnout kdekoli cokoli z katalogu téměř devadesáti tisíc knih. A to v průměru za deset dolarů. Tolik stručné představení. Jaké jsou plusy a mínusy?
V čem Kindle selhává…
Největší nevoli vyvolala cena zařízení. Kindle se prodává za 399 dolarů a byť knihy v něm jsou levnější, investice se začne vyplácet až kolem čtyřicáté nakoupené knihy. Komentátoři říkají, že moudřejší by bylo nabízet Kindle co nejlevněji (klidně prodělečně) a vydělávat až na zakoupených knihách. Vlastnictví Kindle je přeci především signál k dalším nákupům.
Amazon zájemce nepotěšil ani restrikcemi na použití stažených knih. Knihy jsou „obaleny“ takzvanou DRM ochranou, která znemožňuje přetáhnout si koupené knihy do jiného zařízení, kopírovat je či sdílet. Se zákazníky se tak předem zachází jako s piráty.
Otázkou je také poptávka. Najde se dost zájemců? Je už dost odrodilců, kteří nepotřebují cítit papír a inkoust? Je prožitek ze čtení dostatečně kvalitní? Například expert na e-knihy Nick Hampshire očekává jejich nástup až v roce 2012.
Kritice čelí i vzhled,černobílá obrazovka či dostupnost momentálně omezená na Spojené státy. Zákazníci Amazonu dali Kindle jen 2.5 hvězdiček z pěti.
Poslední velký otazník je konkurence. Kindle na sebe strhl pozornost a například Newsweek mu věnoval sedm stran textu, ale na tuhle oblast má zálusk mnohem víc hráčů. Velký katalog digitalizovaných knih má k dispozici Google a například jeho spojení s iPhonem od Apple by mohla být pro Kindle velká hrozba.
…a proč si na Kindle vsadit
Zrovna tak je dost dobrých důvodů, proč může Kindle jako první elektronická kniha uspět. Prvním jsou peníze. Pokud Kindle zlevní, e-kniha bude populární lacinější variantou té tištěné. Rozdíl tvoří více než padesát procent ceny a například pro studenty, kteří v Americe utratí 900 dolarů ročně za studijní materiály, bude skvělou alternativou.
Kindle má podle prvních recenzí opravdu kvalitní display. Zakladatel Amazonu Jeff Bezos zdůrazňoval, že to je pro něj nejpodstatnější: aby elektronická kniha působila stejně jako ta tištěná. Aby měla knihovost. U monitoru nikdo dlouho nevydrží. U knihy brzy přestanete vnímat okolí i knihu samotnou, existuje jen obsah. Tomu se prý Kindle blíží.
Další výhoda je zázemí Amazon: má nejen zařízení, ale i nekonečné množství obsahu. Technologické firmy, které se o elektronické knihy pokoušely dříve, je neuměly prodat. Mamutí knihkupectví má mnohem větší možnosti a lepší kontakt se čtenáři.
A konečně je tu skrytý potenciál. InformationWeek píše:„Nekupujete si tím jen knihy, kupujete si i bezdrátové připojení k internetu.“ Kindle má totiž zabudouvaný pokusný prohlížeč internetových stránek. Je možné, že stahování a čtení knih bude v Kindle pouze jednou z činností a Kindle se prosadí jako mnohem širší nástroj.
Následující rok ukáže, jestli Kindle uspěje nebo ne. Ale už dnes se zdá, že budoucnost k elektronickým knihám směřuje. Výroba knihy – od pokácení stromů po odeslání ke čtenáři – je z dnešního pohledu velmi náročná. „Opravdu věříte, že tohle budeme dělat i za padesát let?“ ptá se redaktora Newsweeku Bill Hill z Microsoftu.
Nejspíš ne. A Kindle může být na této cestě milníkem.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].