0:00
0:00
Agenda8. 7. 20143 minuty

Nepište o včerejšku, ale o zítřku, říkal neposedný génius Kilgore

Americký list Wall Street Journal slaví 125 let

Astronaut
724312 Autor: Respekt

V pondělí osmého července roku 1889 vyšlo první číslo Wall Street Journal. Noviny, které dnes patří k nejvlivnějším médiím na světě, vděčí za svůj význam Barney Kilgorovi. Stačí jedno číslo, které z tvrzení učiní fakt. Když noviny jako šéfredaktor přebíral v roce 1941 (bylo mu jen dvaatřicet), kupovalo je pouze 33 tisíc lidí. V roce jeho předčasné smrti (1967) činil prodaný náklad už více než milion výtisků.

Pokud někoho zajímá příběh tohoto výjimečného muže, doporučuji knihu Restless Genius: Barney Kilgore, The Wall Street Journal, and the Invention of Modern Journalism. Je to nejen poutavý příběh, čtenář se hodně dozví i o tom, jak se dělají kvalitní ekonomické noviny. Barney Kilgore měl na to vlastně jednoduchý recept.

↓ INZERCE

 Na rozdíl od svých předchůdců si uvědomoval, že vydávat noviny pro top finančníky nedává smysl. Jsou sice bohatí, ale není jich zas tak mnoho. Zjednodušeně řečeno svým redaktorům říkal: nepište pro bankéře, ale pro ty, kteří mají u těch bankéřů uložené své peníze. Noviny tak začaly být mnohem čtivější - stylem i výběrem témat. WSJ začaly psát i o věcech, které s ekonomikou nesouvisely, ale byly zajímavé. A zabralo to.

Další průlomovou tezí – a je fantastické, že s ní přišel už ve čtyřicátých letech minulého století, kdy neexistoval internet – bylo to, že nutil své redaktory, aby nepsali o tom, co se stalo včera, ale o tom, jak včerejší události ovlivní budoucnost. Jako legendární je brána titulní strana WSJ, která vyšla den po útoku na Pearl Harbor. Zatímco všichni publikovali informace, které už každý znal z rádia, deník WSJ psal: „Válka s Japonskem spustí ve Spojený státech průmyslovou revoluci.“

Nedlouho před svou smrtí (to už nebyl šéfredaktor ale vydavatel) svedl zásadní bitvu, která do značné míry definovala podobu nezávislosti amerického tisku. Jeden z největších inzerentů na stránkách WSJ General Motors se v roce 1964 rozhodl stáhnout inzerci, protože se mu nelíbily články o nových vozech. Kilgore se tehdy ocitl pod velkým tlakem, přesto se rozhodl neustoupit.

dec42fde3bedc87cc44ad42ba2c771b6 Autor: Respekt

V těžké situaci mu pomohla konkurence; lze si to u nás představit? List The New York Times napsal o skandálním jednání GM článek. Kilgore se domníval, že by nebylo fér, aby Wall Street Journal psal sám o sobě, protože je „předmětem tohoto příběhu“, a tak článek z The New York Times jen přetiskl ve svých novinách. Firma General Motors se nakonec rozhodla ustoupit, protože debata o střetu s WSJ poškozovala její kredit, a navíc potřebovala inzerovat své výrobky. Kilgore vyhrál.

Jednou z jeho velkých předností bylo i to, že dříve než ostatní uměl rozpoznat možnosti nových technologií. Díky nim například dokázal udělat z lokálních novin celoamerický titul. Noviny se totiž tiskly téměř výhradně v místě, kde sídlila redakce. Balíky tisku se pak rozvážely do různých koutů země, a čím dále to bylo, tím později noviny dorazily. Kilgore využil novinky - rychlejšího přenosu dat - a začal tisknout v různých částech Ameriky. Tak se zrodil úspěch novin, které můžete číst i dnes.

The Wall Street Journal při příležitosti 125. výročí založení na svém webu mnoho zajímavých materiálů včetně ukázky prvního vydání. Nejzajímavější je však speciální web, který se noří do historie a z archivu WSJ vybírá zásadní události a zajímavosti 20. století.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].