Vary vyhrál despotický Otec před manipulativní matkou
Vary 8: Křišťálový globus směřuje do Bulharska
Stejně jako loni směřuje hlavní cena Karlovarského filmového festivalu na Balkán. Křišťálový globus porota udělila dramatu o nástrahách otcovství a zpřetrhaných rodinných vazbách Otec od bulharské režisérské dvojice Kristina Grozeva a Petar Valčanov.
Jako každé správné rodinné drama, začíná Otec na pohřbu. Kolem rakve právě zesnulé matky se schází celá rodina v čele s manželem Vasilem a početnou suitou sester a sestřenic. Syn Pavel přichází pozdě - a už první setkání s otcem naznačuje, že smuteční hostina nebude ztišené rodinné setkání.
Otec je despota, který na synovi nevidí nic dobrého, navíc je posedlý myšlenkou, že se s ním jeho mrtvá žena snaží ze záhrobí komunikovat. Pod vlivem zfanatizovaných příbuzných vyhledá místního senzibila, který mu má pomoct navázat s manželkou kontakt přes vesmírné tunely. Sled dalších, často absurdních událostí odhaluje stále více z bolavé rodinné historie, ale nenápadně naznačuje i možné sblížení, jak se syn snaží najít rovnováhu mezi povinností k rodiči a povinností k sobě.
Přečtěte si více k tématu
Čtěte také: Další texty z karlovarského festivalu
Tematickým souputníkem Otce je pak Lara, klasicky vystavěné psychologické drama s temnými podtóny od německého režiséra Jana-Ole Gerstera, který si odnesl Zvláštní cenu. Šedesátnici Laru právě opustil přítel a je nespokojená i v čerstvém důchodu. Nedávno odešla z práce, jež ji nebavila a dělala ji s kolegy, kteří ji spíš nuceně respektovali, než by k ní měli vřelejší vztah.
Podobně rozporuplný vztah k ní má i její syn Viktor, nadějný klavírista, na jehož důležitý koncert se v den svých narozenin chystá. K události Lara upíná naděje, že se jí podaří v trochu zoufalém gestu napravit, co už možná napravit nejde. Představitelka hlavní role Corinna Harfouch navíc filmu získala cenu za ženský herecký výkon.
V mužské kategorii uspěl slovenský herec Milan Ondrik za roli extrémně pozitivního, věřícího otce ve filmu režiséra Marko Škopa Budiž světlo, který po návratu z práce v Německu zjistí, že je jeho nezletilý syn zapletený s místní militantní domobranou - a tím to zdaleka nekončí. Škop svým filmem, který vedl hlasování kritiků ve Festivalovém deníku, odškrtává všechna aktuální témata. Militarizující se mládež – téma zpracované nedávno Janem Gebertem v Až přijde válka – i nacionalismus, ale i takzvanou toxickou maskulinitu a katolickou církev.
Cenu diváků pak získal dokumentární portrét Olgy Sommerové Jiří Suchý – Lehce s životem se prát, který přijde na podzim do kin.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].