Bratislavská továrna firmy Volkswagen je v obležení. Na vyprahlém asfaltovém parkovišti před branou automobilky už třetí den protestuje několik tisíc zaměstnanců, kteří chtějí dostat přidáno. Místo montérek na sobě mají krátké kalhoty, trička a nátělníky. To, co jim vedení německého koncernu nabízí, tedy o 9 procent vyšší plat v průběhu dvou let, vytrvale odmítají: chtějí 16 procent a nebudou o tom diskutovat. Ať už nakonec stávka dopadne jakkoli, na jednom se shodují všichni - něco takového Slovensko ještě nezažilo.
Je to vůbec první stávka v bratislavském závodě Volkswagenu a největší stávka v soukromé firmě v historii Slovenska. Síly toho okamžiku jsou si vědomá i slovenská média: většina z nich proto z místa informuje ve zvláštních živých přenosech ve stylu minutu po minutě, jako to bývá běžné v případě mimořádných událostí, jako jsou volby či přírodní katastrofy. Dělají rozhovory s dělníky, popisují atmosféru místa, kde se nejen protestuje, ale také třeba grilují klobásy a v noci spí. Mnoha videím z místa dominuje postava odborového předáka Zoroslava Smolinského. Ten vyjednává za zaměstnance s neústupným vedením firmy, ale také pomocí amplionu klade na srdce shromážděným kolegům, aby nepili alkohol, protože tím „kompromitují štrajk“. Demonstrující mají transparenty, na nich je napsáno „Neponižujte nás“, „Jsme součástí koncernu“ či „Vy pro nás minimum, my pro vás maximum“.
„Slováci už přestávají být zakřiknutí, skromní, nenároční,“ píše komentátor Dag Daniš ze serveru Aktuality.sk. Podobný protest by podle něho ještě před pár lety, kdy byla v zemi vysoká nezaměstnanost, nemyslitelný. Nyní ale panuje nedostatek kvalifikovaných lidí a dělníci začínají mít sebevědomí a nároky. „V minulosti se stávkovalo hlavně za vyplacení opožděné výplaty ve slabých firmách. Dnes se stávkuje za vyšší platový standard v prosperující firmě – a v Bratislavě,“ všímá si Daniš.
Na Slovensku je průměrná měsíční mzda 910 eur, v továrně Volkswagenu v Bratislavě je průměr 1800 eur (v přepočtu asi 47 tisíc korun). Požadavky protestujících jsou přehnané, brání se vedení firmy - je to jedna z nejlépe placených prací v průmyslu. Jenže dělníci argumentují, že jejich produktivita je podobná té u zaměstnanců továren v Německu. Chtějí se tedy přiblížit německým mzdám víc než jen o nabízených devět procent. Nejde ale jen o plat. „Zkuste se za 20 minut najíst, když 7 minut stojíte v řadě,“ vysvětlil pro Denník N dělník Ladislav, proč se zapojil do stávky před Volkswagenem. Odboráři proto kromě vyšších platů chtějí i delší přestávku na oběd a více dovolené.
Dělníky před fabrikou podpořil také premiér Robert Fico. „Proč by měl mít člověk v Bratislavě o polovinu, nebo dokonce o dvě třetiny nižší plat než člověk, který pro koncern pracuje v jiné zemi na Západě, ačkoli u nás se vyrábějí luxusnější auta a je tu vyšší produktivita práce,“ vzkázal Fico přes média.
Stávka v továrně o 12 tisících lidech byla časově neomezená, ve čtvrtek odpoledne ale situace vypadala, že se obě strany blíží dohodě. „Oni jsou unavení, my jsme svěží. Musíme vydržet až do konce. Jak dlouho to bude trvat, to nevím,“ řekl Smolinský, když ve čtvrtek odpoledne odcházel na další kolo jednání s vedením firmy.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].