Autorka Denního menu před třemi lety navštívila pařížské sídlo Googlu, když psala o virtuálním globálním muzeu a galerii, které firma buduje na internetu. Zrekonstruované šlechtické sídlo z 18. století pár minut chůze od pařížské opery, uvnitř kancelář, která na první pohled vypadá tak trochu jako pracovní ráj.
Zaměstnanci amerického IT giganta mají v areálu kromě hravě a vkusně zařízených kanceláří k dispozici tělocvičnu, místnost na spaní (pro dospání přeletů mezi časovými pásmy) i místnost na hraní s hudebními nástroji, řada prostor je určena k relaxaci. K tomu přidejme kompletní denní stravování zdarma a jako bonus sen každého novináře – neomezené zdroje kávy.
Jenže jak jemně naznačili někteří zaměstnanci, výměnou za tento úžasný servis po nich firma chce maličkost – téměř veškerý čas. A často ho taky dostane, protože při velkém pracovním vytížení a bez nutnosti opouštět práci (a utrácet jinde) kvůli jídlu, cvičení nebo odpočinku tam skutečně lze být téměř pořád. Na druhý pohled tak tenhle ráj vypadal spíš jako zlatá klec.
K podobným závěrům dochází text v on-line magazínu Quartz, který rovněž začíná návštěvou ve velké technologické firmě, v tomto případě „kampusu“ Facebooku v kalifornském Palo Altu, kde mají pracovníci kromě již dnes „povinného“ fitka a „cool“ výbavy k dispozici i holiče nebo opravnu kol. A tedy o několik důvodů méně k odchodu mimo kampus.
Zaměstnanecké benefity se tváří, že zlepšují životy lidí - zejména onu věčně nevyrovnanou „rovnováhu“ mezi pracovním a osobním životem. Ale často je spíš komplikují a balanc vychylují na stranu práce. Jednak proto, že mohou od práce vlastně zdržovat. Jak v článku říká spoluautor knihy právě vydané knihy It Doesn’t Have to be Crazy at Work David Heinemeier Hansson, na ping-pongovém stole v kanceláři není nic špatného, pokud by to často neznamenalo, že hraní ping-pongu snižuje soustředění všech okolo.
„Není divu, že lidi pracují déle, o víkendech a kdykoliv můžou,“ dodává druhý autor knihy Jason Fried. „V práci se totiž často zkrátka nedá pracovat.“ Dvojice tak ve své softwarové firmě Basecamp v praxi testuje alternativní benefity – například místo toho, aby zaměstnancům poskytovali obědy, dávají jim balíčky surovin pro domácí vaření.
Cestou Basecampu jdou v poslední době i další firmy, které cíleně nenabízejí podobné výhody a záměrně se také vyhýbají „hravým“ prvkům v kancelářích. Heslo jedné z nich, softwarové společnosti Slack, která své sanfranciské ústředí záměrně koncipovala „nudně“ a stroze, zní: „Tvrdě pracujete a pak běžte domů.“
https://www.youtube.com/watch?v=Dyhpr8KjP4o
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].