0:00
0:00
Denní menu10. 4. 20173 minuty

Nové adidasky 4D se tisknou na míru a padnou všem 

Adidas Futurecraft
Autor: Adidas

Šaty dělají člověka a boty ještě víc. Kdo to nechce vzít na vědomí, je buď rebel, nebo ignorant. Ale tahle bota ale zaujme všechny – i ty, kteří si jinak na nohu vezmou cokoli.

Adidas v pátek vyrukoval s novinkou jménem Futurecraft, která má podrážku vyrobenou novou, podle všeho přelomovou metodou 3D tisku. Půjde o první „tištěnou“ botu, která jde do sériové výroby. Právě v ní možná lidstvo udělá první velký krok do nové éry, kde se boty budou místo milionových unifikovaných sérií vyrábět každému na míru, shodují se portály Verge,TechCrunch nebo Quartz.

↓ INZERCE

Podrážky pro nové adidasky se přitom netisknou standardním vrstvením horkého plastu, jak je u 3D tisku běžné, ale modelují se speciálními paprsky v lázni s umělou pryskyřicí, odkud se jako ve sci-fi filmech vytahuje hotový výrobek spletený z pružných a pevných plastových vláken (viz video tady nebo tady).

Technologie patří kalifornské firmě Carbon 3D, za kterou stojí start-upové fondy zvučných amerických značek jako Google, General Electric nebo Sequoia Capital. V Carbon 3D o svojí metodě mluví jako o „game–changeru“ - tedy jako o něčem, co mění zavedená pravidla hry u výroby nejrůznějších plastových věcí. Trik spočívá v tom, že obvyklý výrobní proces lze zkrátit ze čtyř fází design–prototyp–forma–výroba jen na dvě, kdy mezi designem a výrobkem nic není. Odpadá hlavně drahý a zdlouhavý proces výroby kovových forem, do kterých se plasty vstřikují nebo se v nich lisují.

Ve všech průmyslových odvětvích takto továrny chrlí miliony stejných výrobků, ale u některých typů zboží – jako jsou třeba právě módní boty – může mít výhody i jiný přístup, kdy design jde rovnou „do tisku“. Je to rychlejší, flexibilnější, a navíc s možností upravit každý kus zákazníkovi na míru. U standardních tenisek dnes trvá rok až rok a půl, než se od designéra dostanou do obchodu, což v pomíjivém světě módy může být nekonečná doba.

Všichni velcí výrobci bot už dnes experimentují s 3D tiskem, ale prozatím spíš šlo jen o show, na jejímž konci byly speciální boty pro sportovce nebo drahé extravagantní kousky pro marketingové účely. Futurecraft má být něco jiného – a to, že nejde o standardní 3D tisk, má napovědět i celý název Futurecraft 4D. Adidas chce letos prodat 5000 párů a příští rok už 100 tisíc. Tou dobou by podrážka měla být hotova za 20 minut.

Cena nových bot zatím nebyla zveřejněna; první recenze se ovšem shodují, že bezpochyby nepůjde o to zdůraznit zákazníkům zlevnění výroby, ale spíš to, že můžou mít na nohou kus opravdového pokroku, za což se také sluší pořádně zaplatit.

„Je to milník nejen pro nás, ale pro celou branži,“ řekl agentuře Reuters Gerd Manz, šéf vývoje v Adidasu. Pokud se technologie osvědčí, Adidas by mohl mít časem navrch v tom, že bude schopen uvést na trh daleko pestřejší nabídku v bezkonkurenčním tempu. A časem, jak už bylo řečeno, otevřít cestu k tomu, aby si každý mohl nechat změřit nohu a nechat vytisknout podrážku jen pro sebe. Gerd Manz věří, že taková doba není daleko: „Individualizace přijde. Ale nejdřív se musíme naučit chodit, až pak běhat.“


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].