Letecké spoje na stejných trasách trvají dnes déle, než bývalo zvykem. Zní to paradoxně: výkon letadel by se přece díky technologickému pokroku měl zlepšovat a výkon aerolinek vzhledem k větší konkurenci jakbysmet.
Podle nové studie, na kterou upozornil britský deník Guardian, ale aerolinky přidávají do svých letových řádů „vatu“, aby se vyhnuly pokutám za zpoždění a vzbudily u pasažérů dojem, že létají na čas.
Článek se opírá o pátrání britského spotřebitelského magazínu Which?, který porovnal délku 125 letů v dnešním letovém řádu se stejnými lety v létě 2008. A většina – 76 letů – trvá nyní déle než před deseti lety. Průzkum se týkal velkých aerolinek důležitých pro britský trh, jako jsou British Airways, Virgin Atlantic, Ryanair nebo easyJet. Lety z Londýna do New Yorku, Singapuru nebo Bangkoku nyní podle oficiálního itineráře British Airways trvají o 20 minut déle. Rekord drží let Virgin z Londýna na letiště Newark v New Jersey prodloužený o 35 minut.
Podle Which? zároveň platí, že aerolinky jsou méně dochvilné – navzdory vatě, kterou si vytvářejí kvůli hustějšímu provozu ve vzduchu i na letištích. Třeba easyJet se v dodržování letového řádu zhoršil o 10 procent.
Pravidla EU stanoví, že cestující mohou požadovat až 600 eur, pokud je let zpožděn o více než tři hodiny a zároveň nejde o důvody, které jsou mimo kontrolu leteckých společností, jako je třeba špatné počasí.
Aerolinky se podle textu hájí tím, že nebe je víc plné a také že létají pomaleji kvůli úspoře paliva, což prý vede k nižším cenám letenek. British Airways však jako důvod uvedly i to, že dřívější časy se ukázaly jako „příliš optimistické“ - což teorii o budování vaty potvrzuje.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].