0:00
0:00
Denní menu17. 8. 20183 minuty

Jsou dokonalé, jen neexistují. Digitální modelky stírají hranici mezi roboty a lidmi

Lil Miguela, virtuální influencerka; ilustrační foto
Autor: @lilmiquela

Lil Miquela má všechny atributy připisované tradiční ženské kráse: je jí devatenáct, má plné rty, pihovaté tváře a velké oči. Pohled do těchto očí už uhranul hodně lidí – Lil Miquelu na Instagramu sleduje 1,3 milionu lidí. Lil Miquela, celým jménem Miquela Sousa, je aktivní také na Facebooku, Twitteru a blogovací platformě Tumblr. Skrze fotografie - především selfies - které tu zveřejňuje, ji můžeme sledovat, jak chodí na večírky ve vyhlášených klubech, na nákupy, přesvědčit se, že nechybí na žádné důležité vernisáži. Lil Miquela ale není jen krásná a marnivá, má také názor – podporuje například kampaň za sociální spravedlnost BlackLivesMatter.

Navzdory dokonalému životu a vzhledu má však Lil Miquela jedinou, ale poměrně zásadní chybu: neexistuje. Jedná se totiž o zcela virtuální bytost, jejíž pihovatá tvář i štíhlá postava byly kompletně vymodelovány v počítači americkými designéry Trevorem McFedriesem a Sarou Decou.

↓ INZERCE

Virtuální bytost Lil Miquela je na jednu stranu uměleckým projektem, který posouvá naše představy o tom, co je to lidská identita, na druhou stranu se jedná o výkonný stroj na peníze. Lil Miquela je kvůli své internetové popularitě vyhledávaným reklamním nosičem pro globální značky. Například v nejnovějším vydání časopisu Vogue propaguje Lil Miquela své oblíbené hračky: fotoaparát Leica, reprosoustavu Bose, fén na vlasy Dyson nebo svítilnu Moma.

Že je Lil Miquela digitální, většině lidí evidentně nevadí, počty jejích fanoušků neustále rostou. I digitální bytost přitom může mít reálný vliv: časopis Time v létě Lil Miquelu zařadil mezi 25 nejvlivnějších lidí na internetu. Lil Miquela se tak ocitla ve společnosti skutečných lidí, jako je Donald Trump nebo Rihanna.

Shudu Gram Autor: Instagram/shudu.gram

Lil Miquela byla první vlaštovkou svého druhu - pár kalifornských grafiků ji vypustil do světa před dvěma lety. Od té doby virtuálních celebrit, chcete-li digitálních influencerů přibývá. Například africká krasavice s tajemným jménem Shudu má sice na Instagramu zatím jenom 137 tisíc fanoušků, má však zjevně našlápnuto na kariéru slavné modelky. Fotograf Cameron-James Wilson ji totiž vytvořil teprve letos v únoru. V červenci pak časopis Cosmopolitan dokonale realistickou krasavici Shudu prohlásil za první skutečně digitální supermodelku.

Virtuální modelky jako je Lil Miquela a Shudu, jsou podle mnoha lidí v módním průmyslu teprve počátkem revoluce, během které si budeme zvykat na fakt, že nám produkty či služby stále častěji nabízejí dokonalí naprogramovaní avatarové. Příchod těchto bytostí vyvolává řadu otázek. Přijdou kvůli nim skutečné modelky (či lidé ve službách) o práci? Začne náš svět brzy připomínat dystopické vize známé například z filmu Blade Runner?

Dobrý postřeh k tématu přináší také deník Washington Post. Všímá si, že digitální modelky přicházejí v době, kdy fotografie nás, skutečných lidí, začínají díky různým instagramovým filtrům a počítačovým programům vypadat stále méně realisticky. Hranice mezi lidmi a roboty se dál stírá. Lidé vypadají jako obrazy, roboti začínají vypadat jako lidé. Ale jednu věc mají společnou: usilují o lajky na sociálních sítích.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].