Vypadalo to, že půjde jen o krátkodechý technologický výstřelek; efekt, který během jedné sezóny zmizí. Nakonec se ale z Auto-Tune – zvukového procesoru, který upravuje odchylky hlasu tak, aby ladil – stal fenomén, který naprosto ovlivnil podobu popu posledních dvaceti let a způsob, jakým vnímáme zpěv a lidský hlas. Historii tohoto vynálezu do detailu mapuje Simon Reynolds na serveru Pitchfork.
Dojde k tomu přesně v třicáté šesté vteřině písně. Člověk tu nahlédne podobu popu, který se má teprve stát skutečností. Verš „I can't break through“ zazní jako zpoza matného skla a hned následující verš tento robotický efekt ještě zopakuje a vyostří: „So sa-a-a-ad that you’re leaving.“ Ta skladba byl megahit Believe od Cher z října 1998 - a to, co s ním posluchači opouštěli, bylo 20. století.
Efekt Auto-Tune byl v tu chvíli na trhu pouhý rok, ovšem do tohoto okamžiku byl používán zcela nenápadně, jako korekce tak, aby to posluchač nepoznal. Což ostatně bylo využití, jaké vývojáři z Antares Audio Technologies zamýšleli. V případě Cher se ale z modulace stal ústřední prvek vokálního projevu, skladba stavěla na odiv jeho technologickou umělost a až ne-lidskou dokonalost.
Dlouhou dobu před tím, než vynalezl Auto-Tune, vydělal matematik Andy Hildebrand obrovské peníze u ropného gigantu Exxon, kde jeho vylepšení pomáhalo najít vhodná místa ropných vrtů. Za pomoci složitých algoritmů dokázal interpretovat data ze sonaru a určit místa pravděpodobných ložišť v obrovské hloubce.
Jeho koníčkem ale byla hudba, a tak dal v roce 1989 sbohem lukrativnímu oboru „reflexní seismiky“ a založil si Antares Audio Technologies, aniž si byl úplně jistý, co vlastně chce zkoumat a vyvíjet. Myšlenka na Auto-Tune začala klíčit až během neformálního obědu s kolegy z branže, kde se jen tak nezávazně zeptal, co by vlastně měla jeho společnost vytvořit.
Jedna z žen u stolu prý v legraci prohlásila, že zařízení, s nímž by nezpívala falešně. Hildebranda to zaujalo a uvědomil si, že stejná matematika, jakou používal při mapování geologického podloží, se dá aplikovat na korekci tónu.
Tak se zrodil vynález, který je dnes všudypřítomný v rapu i popu, prosazovali jej Bon Iver i Vampire Weekend a figuruje na nahrávkách od Kanye Westa přes Beyoncé po Migos.
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].