Pojednává o moci. O tom, jak vypadá, kdo ji má, a jak s ní ten, kdo ji má, zachází – emocionálně, sexuálně, finančně. Tak popisuje písničkářka St. Vincent desku Masseduction, jedno z kritiky nejlépe hodnocených alb roku 2017. Na absolutní vrchol výročního žebříčku jej postavil mimo jiné deník The Guardian. Stejný úspěch St. Vincent už měla v roce 2014, kdy se jejímu předchozímu počinu vedlo neméně skvěle.
O moci je v mnoha ohledech i nejnovější počin Kendricka Lamara nazvaný Damn. Album popisuje situaci, kdy cítíme, že probíhá apokalypsa: ve světě se něco dramaticky mění, ale nic z toho nepůsobí alarmujícím způsobem. Po triumfu s albem To Pimp a Butterfly, které popisovalo cestu mladého muže z ghetta na vrchol showbyznysu a zpět, potvrzuje Lamar na novince svoji pozici jednoho z nejvlivnějších umělců současnosti. V tom panuje napříč žebříčky vzácná shoda.
O naprosté bezmoci naopak pojednává A Crow Looked at Me folkově experimentálního projektu písničkáře Phila Elveruma s názvem Mount Eerie. Elverum se ne něm velmi syrovým, deníkovým, přitom civilním způsobem vyrovnává se smrtí své manželky. Už první verše skladby Real Death dávají najevo, že Elverum nechce nic stylizovat ani přikrášlovat: „Smrt je skutečná. Někdo tu je, a pak už není. Není to nic, o čem by se mělo zpívat, nebo přetvářet v umění. Když smrt vstoupí do domu, všechna poezie zní hloupě.“
Z dalších jmen, které se objevují snad ve všech žebřících důležitých médií, stojí za to zmínit Lorde a její oslavu mladé dospělosti i ránu z prvního rozchodu na desce Melodrama. Nechybí tu ani debut Ctrl od zpěvačky SZA či intenzivní futuristická koláž producentky Jlin, která zazářila i na podzim v Praze při vystoupení na festivalu Lunchmeat. Z umělců, kteří v roce 2017 odehráli v Česku výborné koncerty, se dařilo i jménům jako Perfume Genius, Priests, Laurel Halo, Jens Lekman či Moses Sumney.
Desky roku 2017:The Quietus,Rollling Stone,Spin,NPR
Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].