0:00
0:00
Dělníci kultury27. 10. 20134 minuty

Podnikavý tatínek s dívčím zvěřincem

Jihlavský soutěžní film Show! mapuje výrobu dětských hvězdiček

Když trávíte čas s filmovými dokumenty, které se většinou věnují závažným věcem, jako jsou ekonomická krize, urbanistické kolapsy, války a genocidy, uvědomíte si, že většinu svého času v české kotlině žijete ve velkém klidu. Jistěže nás sužuje korupce a zabarikádování jednotlivých politických táborů, ale v zásadě se máme dobře.

Natočit film o tom, co je součástí tohoto „mít se dobře“, tj. pracovat na sobě a vydělávat, pak může otvírat oči víc, než když věnujete svůj čas a empatii „problémům třetího světa“. Problémy „prvního světa“ (toho civilizovaného a bohatého) totiž můžeme řešit lépe, ale hůře si jich všímáme, protože jsou pro nás kvůli každodenní rutině neviditelné.

Snad to není příliš honosný úvod k českému soutěžnímu filmu Show! o dívčí kapele 5Angels. (Kdo z vás je zná, se teď samozřejmě stydí.) Zdá se totiž, že zpracovává naprosto efemérní téma výroby dětských hvězdiček, po nichž za pár let neštěkne ani komisař Rex.

↓ INZERCE

Režisér Bohdan Bláhovec mohl snímek klidně pojmout jako apriorní polemiku a vytvořit obraz nelidského drilu raně náctiletých holek, které tatínek jedné z nich coby manažer cpe do televize, divadelních muzikálů a spolupráce s (post)normalizačními kreaturami typu Michala Davida, Karla Gotta či Filipa Renče. Na pilu šlo tlačit hodně, vlastně i lehounké přitlačení navíc by už stačilo k dostatečně démonické podívané.

Show! Autor: MFDF Jihlava

Show! ale využívá spíše možnosti být tichým pozorovatelem, kterému aktéři důvěřují. Nejde o hon na senzaci, ale prosté sledování v obyčejných situacích, vlastně většinou předtím, než nějaká show vůbec nastane.

Tato dekonstrukce showmanství a hvězdnosti, kdy zjistíme, že dívenky, jež jsou součástí tohoto superkomerčního produktu, který nemá absolutně žádnou uměleckou, ale čistě tržní hodnotu, vydělávají měsíčně kolem šesti tisíc korun, vypovídá hlavně o tom, že v Česku showbyznys není velký byznys.

Máte jistě stotisícové investice, můžete si – jako hlavní manažer – pořídit velký rodinný dům s bazénem, ale ani po dosažení nejvyšších met (vlastní pořad v televizi, vlastní muzikál, videoklip v angličtině natáčený v Londýně) nejste společenská elita, nýbrž jen jakýsi trochu lépe oblékaný kolotočář.

Na snímku Show! nejpříznačněji působí malá sebereflexe aktérů. Od dívek, které teprve vstupují do puberty a jsou z velké části nadšené, že se stávají hvězdami, něco takového čekat nemůžeme, ale právě jejich bezbrannost a nezkušenost umožňuje, aby celý podnik fungoval. Tragikomicky působí pouze otec manažer, který není schopný být tátou ani doma v soukromí, dojímá se nad každým úspěchem, leze do zadku kdekomu, a ustavičně všem hlídá image. Když ho rodiče ostatních dívek kritizují, že je na úspěch kapely příliš upnutý a snaží se holky vychovávat nad rámec běžného manažera, zjevně nechápe, co je mu vyčítáno.

U některých citlivějších diváků se možná navíc zapne i jejich „gaydar“ s podezřením, že zkrátka žádný dospělý „normální“ muž nemůže řešit to, co si mají dívky oblékat a jak se za každé okolnosti správně tvářit – nejde tu už jen o běžné projektování rodičovských ambicí do dětí, ale nahrává se tu i hypotéze, že si zde tatínek řeší něco víc; nad rámec profesionálních povinností.

Show! Autor: MFDF Jihlava

Zaznamenáme tu jediný druh uvědomění – i malé holky vědí, že jsou nahraditelné a pouhé součásti nějakého soukolí, a dovedou proto velmi dobře odlišit, že být s někým v kapele není totéž jako být s někým kamarádky. Proto slaví narozeniny odděleně, snaží se „vypínat“ mimo pódium a schválně nebýt výjimečné. Nejvzácnější jim je, když se konečně nemusí načančat a mohou vypadat neupraveně.

Po režisérovi Bohdanu Bláhovcovi bychom mohli chtít, aby se mu podařilo dotyčné dívky víc vyzpovídat a nefiltrovat vše jen přes onoho tatínka-manažera, aby do děje zapojil například i jeho manželku, případně se zaměřil také na fanynky kapely. V tu chvíli by také dokument vystoupil z žánru „nepovedené nebo nepoužité záběry ze zákulisí“, jaké podobné vykalkulované hudební skupiny beztak vydávají na DVD.

Ale je možné, že pro vytvoření dojmu „děláme o vás neutrální portrét“ nebylo možné být dostatečně investigativní. Vyplatí se každopádně sledovat až snímek doputuje na začátku příštího roku do vysílání České televize, jak tam bude použit. V jistém ohledu by totiž klidně mohl být prezentován nikoli jako „příběh marných nenaplnitelných snů“ či „českého upachtěného hraní si na Ameriku“, ale i jako příběh o tom, že musíte zkrátka hodně pracovat a rozdávání radosti jiným si nese stinné stránky. Přesně tak se asi chce podnikavý tatínek se svým zvěřincem chápat.


Pokud jste v článku našli chybu, napište nám prosím na [email protected].